Daňová autonomie obcí
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F24%3A10493570" target="_blank" >RIV/00216208:11220/24:10493570 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Daňová autonomie obcí
Popis výsledku v původním jazyce
Ve svém příspěvku se zabývám otázkou, zda současné nastavení financování obcí významným způsobem nekomplikuje obcím právo na vlastní samosprávu. Největší podíl na příjmech obce mají daňové příjmy (v roce 2022 tyto příjmy tvořily 66 % celkového rozpočtu obce), proto bude referát zaměřen zejména na ně.Hlavní účelem mého příspěvku je otevřít otázku, co vše je míněno čl. 11 odst. 5 Listiny základních práv a svobod. Ten stanoví, že "Daně a poplatky lze stanovit jen na základě zákona". Základní problematikou bude tedy otázka, co všechno musí zákon stanovit, abychom mohli o dani (či poplatku) říct, že je stanovena na základě zákona a jak velký prostor můžeme dát obcím pro stanovení svých vlastních daní či poplatků.Abychom si tuto otázku mohli zodpovědět je nutné na úvod krátce představit teoretické vymezení daní a poplatků. Tomuto bude dostáno vymezením konstrukční prvků daně se zaměřením na základ daně a sazbu daně. Právě toto zaměření nám následně pomůže v komparaci s dalšími evropskými zeměmi. Představím základní 3 kategorie států v závislosti na jejich daňové autonomii, abychom se podívali, jak to funguje i jinde ve světě.Po představení evropských zemích a teoretickém vymezením, zaměřím pozornost už na českou právní úpravu. Pro pochopení situace v České republice je nutné pochopit odkud se čl. 11 odst. 5 vzal a proč ho v listině máme zakotven. Tak učiním velice krátkým historickým exkurzem.Na závěr pro komplexní uchopení celé problematiky, představím dvě ekonomické teorie. Základní bude fakt, že politické rozhodování o daních není vedeno vždy snahou o ekonomicky nejefektivnější řešení, protože jedním z cílů politika je i jeho znovuzvolení. Toto bude ukázáno na praktických příkladech.
Název v anglickém jazyce
Tax autonomy of municipalities
Popis výsledku anglicky
In my paper, I examine whether the current municipal financing system significantly complicates municipalities' right to self-government. Tax revenues constitute the largest share of municipal income (in 2022, they accounted for 66% of the total municipal budget), which is why this presentation focuses primarily on them.The main purpose of my paper is to explore the interpretation of Article 11(5) of the Charter of Fundamental Rights and Freedoms, which states that "Taxes and fees may only be imposed by law." The core issue is determining what a law must define for a tax or fee to be considered legally established and how much discretion municipalities should have in setting their own taxes or fees.To answer this question, I will begin with a brief theoretical overview of taxes and fees, including their structural elements, particularly the tax base and tax rate. This foundation will allow for a comparative analysis with other European countries. I will introduce three main categories of states based on their degree of tax autonomy to illustrate different approaches worldwide.After presenting European tax systems and the theoretical framework, I will focus on Czech legal regulations. Understanding the Czech situation requires examining the origins of Article 11(5) and why it was incorporated into the Charter, which I will explain through a brief historical overview.Finally, to provide a comprehensive perspective, I will introduce two economic theories. A key point will be that political decision-making regarding taxes is not always driven by the pursuit of economic efficiency, as politicians also aim for re-election. This will be demonstrated using practical examples.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50501 - Law
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Samospráva
ISBN
978-80-7502-778-8
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
143-150
Počet stran knihy
170
Název nakladatele
Leges
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—