Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Daňová autonomie obcí

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F24%3A10493570" target="_blank" >RIV/00216208:11220/24:10493570 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Daňová autonomie obcí

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Ve svém příspěvku se zabývám otázkou, zda současné nastavení financování obcí významným způsobem nekomplikuje obcím právo na vlastní samosprávu. Největší podíl na příjmech obce mají daňové příjmy (v roce 2022 tyto příjmy tvořily 66 % celkového rozpočtu obce), proto bude referát zaměřen zejména na ně.Hlavní účelem mého příspěvku je otevřít otázku, co vše je míněno čl. 11 odst. 5 Listiny základních práv a svobod. Ten stanoví, že &quot;Daně a poplatky lze stanovit jen na základě zákona&quot;. Základní problematikou bude tedy otázka, co všechno musí zákon stanovit, abychom mohli o dani (či poplatku) říct, že je stanovena na základě zákona a jak velký prostor můžeme dát obcím pro stanovení svých vlastních daní či poplatků.Abychom si tuto otázku mohli zodpovědět je nutné na úvod krátce představit teoretické vymezení daní a poplatků. Tomuto bude dostáno vymezením konstrukční prvků daně se zaměřením na základ daně a sazbu daně. Právě toto zaměření nám následně pomůže v komparaci s dalšími evropskými zeměmi. Představím základní 3 kategorie států v závislosti na jejich daňové autonomii, abychom se podívali, jak to funguje i jinde ve světě.Po představení evropských zemích a teoretickém vymezením, zaměřím pozornost už na českou právní úpravu. Pro pochopení situace v České republice je nutné pochopit odkud se čl. 11 odst. 5 vzal a proč ho v listině máme zakotven. Tak učiním velice krátkým historickým exkurzem.Na závěr pro komplexní uchopení celé problematiky, představím dvě ekonomické teorie. Základní bude fakt, že politické rozhodování o daních není vedeno vždy snahou o ekonomicky nejefektivnější řešení, protože jedním z cílů politika je i jeho znovuzvolení. Toto bude ukázáno na praktických příkladech.

  • Název v anglickém jazyce

    Tax autonomy of municipalities

  • Popis výsledku anglicky

    In my paper, I examine whether the current municipal financing system significantly complicates municipalities&apos; right to self-government. Tax revenues constitute the largest share of municipal income (in 2022, they accounted for 66% of the total municipal budget), which is why this presentation focuses primarily on them.The main purpose of my paper is to explore the interpretation of Article 11(5) of the Charter of Fundamental Rights and Freedoms, which states that &quot;Taxes and fees may only be imposed by law.&quot; The core issue is determining what a law must define for a tax or fee to be considered legally established and how much discretion municipalities should have in setting their own taxes or fees.To answer this question, I will begin with a brief theoretical overview of taxes and fees, including their structural elements, particularly the tax base and tax rate. This foundation will allow for a comparative analysis with other European countries. I will introduce three main categories of states based on their degree of tax autonomy to illustrate different approaches worldwide.After presenting European tax systems and the theoretical framework, I will focus on Czech legal regulations. Understanding the Czech situation requires examining the origins of Article 11(5) and why it was incorporated into the Charter, which I will explain through a brief historical overview.Finally, to provide a comprehensive perspective, I will introduce two economic theories. A key point will be that political decision-making regarding taxes is not always driven by the pursuit of economic efficiency, as politicians also aim for re-election. This will be demonstrated using practical examples.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50501 - Law

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Samospráva

  • ISBN

    978-80-7502-778-8

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    143-150

  • Počet stran knihy

    170

  • Název nakladatele

    Leges

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly