Racionalizace obecní samosprávy v mezinárodní komparaci
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F24%3A10493579" target="_blank" >RIV/00216208:11220/24:10493579 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Racionalizace obecní samosprávy v mezinárodní komparaci
Popis výsledku v původním jazyce
V hlavní části práce bude rozložení pravomocí mezi správu a samosprávu porovnáno se zeměmi, které stejně jako Česká republika mají historickou tradici v územní rozdrobenosti na mnoho obcí, tedy s Polskem a Francií. Úvod komparace je zaměřen na srovnání ústavního zakotvení samosprávy (čl. 72 odst. 3 Francouzské ústavy a články 5, 16 a 163 až 172 Polské ústavy). Součástí je také judikatura interpretující tyto texty jako například: rozhodnutí Ústavní rady z roku 1985, Etat d'urgence en Nouvelle-Calédonie, nebo rozhodnutí Polského ústavního soudu z roku 2005 Kp 3/05. Ty jsou pro komparaci obzvlášť zajímavé, neboť Francie v průběhu Páté republiky oslabovala zásadu samosprávy, v Polsku se stala zásada decentralizace jedním z klíčových prvků polského ústavního systému.Druhá část komparace je zaměřena na jednotlivé oblasti samosprávné působnosti, ve kterých obce uplatňují svoji samosprávu a v jakých oblastech je na ně správa přenesena. Výsledkem by měl být podklad zobecňující roli, kterou obce hrají v systému řízení země a odpověď na otázku, zda rozdrobenost České republiky na více než 6 tisíc obcí nalézá své opodstatnění v úkolech, které tyto politické jednotky zastávají.
Název v anglickém jazyce
Rationalization of Municipal Self-Government in an International Comparison
Popis výsledku anglicky
In the main part of the study, the distribution of powers between administration and self-government will be compared with countries that, like the Czech Republic, have a historical tradition of territorial fragmentation into numerous municipalities, namely Poland and France. The introduction to the comparison focuses on the constitutional enshrinement of self-government (Article 72(3) of the French Constitution and Articles 5, 16, and 163 to 172 of the Polish Constitution). The study also includes case law interpreting these texts, such as the 1985 decision of the Constitutional Council, Etat d'urgence en Nouvelle-Calédonie, and the 2005 ruling of the Polish Constitutional Tribunal, Kp 3/05. These cases are particularly interesting for comparison, as France weakened the principle of self-government during the Fifth Republic, while in Poland, the principle of decentralization became one of the key elements of its constitutional system.The second part of the comparison focuses on specific areas of self-governing competence, examining in which domains municipalities exercise self-governance and in which areas administration is delegated to them. The goal is to provide a generalized perspective on the role municipalities play in the governance system and to answer the question of whether the fragmentation of the Czech Republic into more than 6,000 municipalities is justified by the tasks these political units perform.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50501 - Law
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Samospráva
ISBN
978-80-7502-778-8
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
130-136
Počet stran knihy
170
Název nakladatele
Leges
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—