Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

(Ne)odpovědnost hlav států a jejich sesaditelnost

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F24%3A10494135" target="_blank" >RIV/00216208:11220/24:10494135 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    (Ne)odpovědnost hlav států a jejich sesaditelnost

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Prezident republiky není z výkonu své funkce odpovědný. Tak zní článek 54 odst. 3 Ústavy, který ve spojení s článkem 65 odst. 1, jež po dobu výkonu funkce prezidenta zakazuje jeho zadržení, trestní stíhaní a stíhání pro přestupek nebo jiný správní delikt, zakládá zdánlivou nedotknutelnost jeho osoby. Tato nedotknutelnost má však své hranice, které jsou dány především občanskoprávní odpovědností a také vymezením pojmu &quot;výkon funkce&quot;. Definování tohoto pojmu je problematické především z důvodu jeho neurčitosti.Příspěvek se tak ve své první části věnuje především dosavadní judikatuře a doktríně, která pojem &quot;výkon funkce&quot; přibližuje. Dále se ve své první části věnuje trestní nestíhatelnosti prezidenta de lege ferenda a zabývá se tedy především možností trestního stíhání prezidenta republiky. Další podkapitolou je politická odpovědnost prezidenta, ve které je na zahraniční úpravě představen institut odvolání prezidenta republiky prostřednictvím lidového hlasování.Druhá část příspěvku se zaměřuje primárně na institut sesaditelnosti hlavy státu ve světě, a to shrnutím hlavních důvodů, pro které mohou být hlavy státu podle tamějších ústav sesazeny. Na tuto část navazují procedurální aspekty sesazení, konkrétně představení nejčastěji požadovaných většin pro sesazení a orgánů, které sesazení navrhují. Krátce je také představen případ dřívějšího litevského prezidenta Ronalda Paksase, který řeší otázku, do jaké míry lze zakázat znovuzvolení do veřejných funkcí po sesazení prezidenta na základě ústavní žaloby. V neposlední řadě je v této části také blíže specifikován pojem velezrady a průběh samotného řízení o ústavní žalobě.

  • Název v anglickém jazyce

    (In)accountability of heads of state and their removability

  • Popis výsledku anglicky

    The President of the Republic is not accountable for the performance of his duties. This is the meaning of Article 54(3) of the Constitution, which, in conjunction with Article 65(1), which prohibits his detention, prosecution and prosecution for an offence or other administrative offence during his term of office, establishes the apparent inviolability of his person. However, this inviolability has its limits, which are determined above all by civil liability and by the definition of the term &apos;performance of the functions of the office&apos;. The definition of that term is problematic, particularly because of its vagueness.The first part of the paper focuses on the existing case-law and doctrine which brings the concept of &apos;performance of functions&apos; closer to the present. Then, in its first part, it discusses the criminal unprosecutability of the President de lege ferenda and thus deals primarily with the possibility of prosecuting the President of the Republic. The next sub-section is the political responsibility of the President, in which the institution of impeachment of the President of the Republic by popular vote is introduced on a foreign setting.The second part of the paper focuses primarily on the institution of removability of the head of state in the world by summarizing the main reasons for which heads of state can be removed under local constitutions. This section is followed by the procedural aspects of impeachment, specifically introducing the majorities most often required for impeachment and the bodies that propose impeachment. The case of former Lithuanian President Ronald Paksas is also briefly introduced, addressing the question of the extent to which re-election to public office following the ouster of a president can be prohibited by constitutional action. Last but not least, this section also specifies the concept of treason and the course of the constitutional action procedure itself.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50501 - Law

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Hlava státu

  • ISBN

    978-80-7502-762-7

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    67-82

  • Počet stran knihy

    180

  • Název nakladatele

    Leges

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly