Hlavní město Praha jako milionové velkoměsto, nebo konfederace městských částí?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F24%3A10494713" target="_blank" >RIV/00216208:11220/24:10494713 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Hlavní město Praha jako milionové velkoměsto, nebo konfederace městských částí?
Popis výsledku v původním jazyce
Hlavní město Praha je v našem systému veřejné správy územně správním celkem sui generis. Je to územně samosprávný celek, který je hlavním městem České republiky, obcí a zároveň krajem Je rozdělena na 112 katastrálních území a 57 městských částí, které mají vlastní zastupitelstvo, starostu a vlastní rozpočet, podle kterého hospodaří. Tvoří čtvrtinu celkového HDP České republiky a v její metropolitní oblasti bydlí přes 2 miliony lidí. Tvoří natolik specifický územně samosprávný celek, že má svůj vlastní zákon o Hlavním městě Praze.Tématem kvalitativní části mého příspěvku je, že Hlavní město Praha je paralyzováno velkou decentralizací svých kompetencí na městské části. Ukážu, jak přenesení kompetencí na městské části ovlivňuje celoměstské projekty a celkovou koordinaci Hlavního města Prahy. Zároveň budu argumentovat, že z tohoto rozdělení kompetencí neprofitují ani městské části, jelikož jsou stále do značné míry závislé na rozpočtových transferech ze státního rozpočtu a rozpočtu hlavního města. Mnoho dílčích projektů musí navíc schválit zastupitelstvo Hlavního města Prahy, což snižuje míru autonomie městských částí.Budeme se také zabývat počtem městských částí, kde je předmětem kritiky jejich až příliš velké množství. To se negativně projevuje jak rozpočtově, tak také paralyzuje rozhodovací schopnosti orgánů Hlavního města Prahy.Záměrem a ambicí příspěvku není zastavit se u zákona o Hlavním městě Praze, ale zaměřit se i na praktické fungování města. V tomto ohledu bude předmětem analýzy sekundárních zdrojů, které na toto téma byly již zpracovány, jakožto i článků v médiích či publikacích, které se mu věnují. V rámci prozkoumávání možných východisek se budu při hledání řešení inspirovat relevantní zahraniční praxí. Konkrétně jsem Hlavní město Prahu podrobila pro účely úvahy de lege ferenda s praxí Berlína, Bratislavy a Varšavy, jakožto měst s podobným postavením, jak Hlavní město Praha.
Název v anglickém jazyce
Prague as a city of millions or a confederation of municipal districts?
Popis výsledku anglicky
The City of Prague is a sui generis territorial administrative unit in our system of public administration. It is a territorial self-governing unit, which is the capital of the Czech Republic, a municipality and a region.It is divided into 112 cadastral territories and 57 city districts, which have their own council, mayor and their own budget, according to which they are managed. It accounts for a quarter of the total GDP of the Czech Republic and over 2 million people live in its metropolitan area. It is such a specific local government unit that it has its own law on the Capital City of Prague.The theme of the qualitative part of my paper is that the Capital City of Prague is paralysed by the large decentralisation of its competences to municipal districts. I will show how the devolution of competences to municipal districts affects citywide projects and the overall coordination of the Capital City of Prague. At the same time, I will argue that this division of competences does not benefit the city districts either, as they are still largely dependent on budgetary transfers from the state budget and the capital budget. In addition, many partial projects must be approved by the Prague City Council, which reduces the degree of autonomy of the districts.We will also be looking at the number of districts, where too many districts have been criticised. This has a negative impact on the budget and also paralyses the decision-making abilities of the Prague City Council.The intention and ambition of the paper is not to stop at the law on the Capital City of Prague, but to focus on the practical functioning of the city. In this respect, it will be the subject of an analysis of secondary sources that have already been produced on the subject, as well as articles in the media or publications that deal with it. In exploring possible solutions, I will draw inspiration from relevant foreign practice. In particular, I have subjected the Capital City of Prague to the practice of Berlin, Bratislava and Warsaw, as cities with a similar status to the Capital City of Prague, for the purposes of de lege ferenda considerations.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50501 - Law
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Samospráva
ISBN
978-80-7502-778-8
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
56-64
Počet stran knihy
170
Název nakladatele
Leges
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—