Role Evropské charty místní samosprávy v českém kontextu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F24%3A10495623" target="_blank" >RIV/00216208:11220/24:10495623 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Role Evropské charty místní samosprávy v českém kontextu
Popis výsledku v původním jazyce
Evropská charta místních samospráv byla podepsána 15. října 1985. V zásadě se jedná o jedenáctičlánkové rozvedení teze o tom, že místní společenství jsou jedním z hlavních základů demokratického systému, a od počátku byla kritizována za svou přílišnou obecnost, což však nejspíše umožnilo její přijetí všemi členskými státy Rady Evropy. Možné očekávání, že právo občanů podílet se na řízení veřejných záležitostí je jedním z demokratických principů, jež jsou všeobecně uznávány, však na druhý pohled lehce pokulhává.Tomu odpovídá i mechanismus připojení se k Úmluvě, kdy je potřeba, aby si členský stát zvolil alespoň 20 z celkově 30 odstavců části první Charty, a zároveň alespoň 10 ze 14 "zásadních", kterými se cítí být vázán a jejichž výběr při přistoupení k Chartě oznámí Generálnímu tajemníkovi Rady Evropy. Vyvázat se (nebo si jej naopak započítat) tedy lze např. i z článku 1/2: "Princip místní samosprávy musí být uznáván zákonodárstvím příslušné země a v případě potřeby také ústavou."Česká republika se smluvní stranou Charty stala 1. září 1999, a mechanismu výjimek využila také a vyhradila si právo neuplatňovat hned šest ustanovení, přestože je Charta konstruována právě pro středoevropský tip veřejné správy a samosprávy. Konkrétně se Česká republika odmítla zavázat k naplňování článků souvisejících s principem přizpůsobení možností výkonu přenesené působnosti tak, aby co nejlépe odpovídaly místním podmínkám, pracovních a služebních podmínek zaměstnanců samospráv, a zejména způsobů financování samospráv. V zásadě se tak ČR připojila pouze k ustanovením mající deklaratorní povahu.Za posledních 25 let byla sice ČR kongresem místních samospráv, tedy kontrolním tělesem Úmluvy, opakovaně chválena za pozitivní posun, jejž ve směru ke svým samosprávným celkům učinila, z formálního pohledu se toho však mnoho neměnilo. V zatím poslední zprávě vycházející z kontroly z roku 2022 dospěl kongres v závěru, že ČR nenaplňuje či pouze částečně naplňuje 6 ustanovení Charty, z toho však 3 ratifikované (a 3 ustanovení, jež ČR stále ratifikovat odmítá, tedy naopak zcela naplňuje).Příspěvek se tedy zaměří právě na analýzu toho, za jakého důvodu se ČR nedaří svým závazkům ve věci podpory svých samosprávných celků dostát (a zda o to vůbec stojí), osvětlit, zda se jedná o "problém" a práva samospráv jsou zde neproporčně krácena, či zda je český systém pouze nastaven "jinak", bez negativní konotace v jakémkoliv směru, a také pohlédne do zahraničí pro porovnání, jak si náš stát stojí v mezinárodním měřítku.
Název v anglickém jazyce
The role of the European Charter of Local Self-Government in the Czech context
Popis výsledku anglicky
The European Charter of Local Self-Government was signed on 15 October 1985. Essentially an eleven-article elaboration of the thesis that local communities are one of the main foundations of a democratic system, it was criticised from the outset for being too general, but this probably made its adoption by all the Member States of the Council of Europe possible. However, the possible expectation that the right of citizens to participate in the management of public affairs is one of the democratic principles that are universally recognised falls slightly short on second sight. This is also reflected in the mechanism for accession to the Convention, which requires a Member State to choose at least 20 of the 30 paragraphs in Part One of the Charter, and at least 10 of the 14 'essential' paragraphs to which it feels bound and which it notifies to the Secretary General of the Council of Europe when acceding to the Charter. Thus, it is also possible to opt out of (or, on the contrary, to count it in), for example, Article 1/2: "The principle of local self-government must be recognised by the legislation of the country concerned and, where appropriate, by the Constitution." The Czech Republic became a party to the Charter on 1 September 1999, and has also used the mechanism of exceptions, reserving the right not to apply six provisions, even though the Charter is designed specifically for the Central European type of public administration and self-government. In particular, the Czech Republic refused to commit itself to implementing the articles related to the principle of adapting the possibilities of exercising delegated powers to best suit local conditions, the working and service conditions of local government employees, and in particular the methods of financing local governments. In principle, the Czech Republic has thus only acceded to provisions of a declaratory nature. Over the last 25 years, the Czech Republic has been repeatedly praised by the Congress of Local Authorities, the Convention's supervisory body, for the positive progress it has made towards its local government units, but from a formal point of view, not much has changed. In the most recent report so far, based on the 2022 review, the Congress concluded that the Czech Republic is not implementing or is only partially implementing 6 provisions of the Charter, of which 3 have been ratified (and 3 provisions that the Czech Republic still refuses to ratify, i.e. on the contrary, it is fully implementing). The paper will therefore focus on an analysis of the reasons why the Czech Republic is failing to meet its obligations to support its self-governing units (and whether it even wants to do so), to shed light on whether this is a "problem" and the rights of self-governments are disproportionately curtailed, or whether the Czech system is just set up "differently", without negative connotations in any direction, and also to look abroad for a comparison of how our state stands internationally.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50501 - Law
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Samospráva
ISBN
978-80-7502-778-8
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
34-39
Počet stran knihy
170
Název nakladatele
Leges
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—