Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Difúzní přezkum statutárních předpisů

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F24%3A10495624" target="_blank" >RIV/00216208:11220/24:10495624 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Difúzní přezkum statutárních předpisů

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Přezkum zákonnosti a ústavnosti právních předpisů obcí a krajů je typicky nazírán prizmatem rozhodovací praxe Ústavního soudu, který má pravomoc tyto předpisy rušit. Opomíjena je naopak skutečnost, že i obecné soudy si mohou - v souladu s čl. 95 odst. 1 Ústavy - v konkrétním řízení posoudit soulad podzákonného právního předpisu se zákonem a případně ho neaplikovat. Základním cílem příspěvku je tedy rozebrat, jakým způsobem je tato pravomoc obecných (zejména správních) soudů uplatňována a srovnat ji s činností Ústavního soudu.Příspěvek by dále měl rámcově předestřít úvahy o eventualitě, že by za určitých okolností mohl nezákonný předpis samosprávy odmítnout aplikovat i správní orgán, což má svůj přesah do odpovědnosti za škodu způsobenou nezákonným rozhodnutím. Tato možnost je ostatně nesporná a v praxi uplatňovaná v případě rozporu s právem Evropské unie.Na rozdíl od jiných podzákonných předpisů je při přezkumu obecně závazných vyhlášek potenciálně dotčeno i právo na samosprávu. V této souvislosti bude nastíněno, zda a jakým způsobem toto právo může být zasaženo v případě uplatnění difúzního přezkumu, a jak se s tím procesně vyrovnat.Pokud jde o předpisy profesní a akademické samosprávy, difúzní model jejich přezkumu zde hraje ještě větší roli. Možnost navrhovat jejich přímé zrušení je totiž velmi omezená, což se patrně nezmění ani připravovanou velkou novelou SŘS. I zde budou představeny konkrétní příklady z praxe a bude diskutována vhodnost současné zákonné úpravy.

  • Název v anglickém jazyce

    Diffusion review of statutory regulations

  • Popis výsledku anglicky

    The review of the legality and constitutionality of municipal and regional legislation is typically viewed through the lens of the decision-making practice of the Constitutional Court, which has the power to strike down such legislation. On the other hand, the fact that the general courts may also - in accordance with Article 95(1) of the Constitution - assess the compliance of a sub-legislative regulation with the law in a specific proceeding and, if necessary, not apply it, is neglected. The main objective of the paper is therefore to analyse how this power is exercised by the general (especially administrative) courts and to compare it with the activities of the Constitutional Court.Furthermore, the paper should outline the possibility that, in certain circumstances, an administrative authority could refuse to apply an unlawful local government regulation, which has its overlap with liability for damage caused by an unlawful decision. That possibility is, moreover, indisputable and has been applied in practice in cases of conflict with European Union law.Unlike other subordinate legislation, the right to self-government is also potentially affected when reviewing general binding decrees. In this context, it will be outlined whether and how this right may be affected in the event of a diffuse review and how to deal with it procedurally.As far as the rules of professional and academic self-government are concerned, the diffuse model of review plays an even greater role here. The possibility of proposing their direct repeal is very limited, which is unlikely to change even with the forthcoming major amendment to the CPR. Here too, concrete examples from practice will be presented and the appropriateness of the current statutory framework will be discussed.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50501 - Law

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Samospráva

  • ISBN

    978-80-7502-778-8

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    40-45

  • Počet stran knihy

    170

  • Název nakladatele

    Leges

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly