K mnohoznačnosti mediálního diskurzu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F11%3A10102913" target="_blank" >RIV/00216208:11230/11:10102913 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
K mnohoznačnosti mediálního diskurzu
Popis výsledku v původním jazyce
Článek se zabývá vybranými koncepty analýzy mediálního diskurzu. Představuje koncepty diskurzní analýzy balancující na pomezí lingvistiky, pragmatiky a sémantiky. Důraz je kladen na interdisciplinaritu a kontextuální rámec jednotlivých konceptů, přičemžse zabývá různorodými mediální texty. V první části je popsán velmi vhodný, ale zřídka používý sémantický přístup k mediální produkcí. S pomocí teorie sémantických bloků navrhujeme rozčleňovat jednotlivé texty do podrobných slovních sítí založených na jazykových jednotkách, a tím odhalit skryté diskurzní vztahy. Mediální produkty jsou často charakteristické přítomností polyfonní struktury a intertextuálních a interdiskurzivních prostředků. V podobném způsobu uvažování autorka přemýšlí nad tradičním výrazem metafora, který se často objevuje v analýzách mediálního sdělení. Na závěr autorka navrhuje další oblasti, které by měly být předmětem analýzy v budoucnosti.
Název v anglickém jazyce
On Polysemy of Media Discourse
Popis výsledku anglicky
The article deals with selected concepts used for media discourse analysis. Concepts of discourse analysis balancing on the edge of linguistics, pragmatics and semantics will be introduced. The importance is put on the transdisciplinarity and contextualframework of single concepts while reflecting heterogeneous media texts. The first part of the paper describes very convenient but rarely used semantic approach to media production. With the help of the theory of semantic blocs we propose to structure single texts into detailed lexical networks based on the language units and by that discover hidden discursive relations. Media products are often characterised by the presence of polyphonic structure and intertextual and interdiscursive means. Continuingin a similar way of thinking the author contemplates the traditional term metaphor which appears very often in the media message analysis. Finally, the author proposes other subject areas which should be in the centre of analysis in the f
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sborník Národního muzea v Praze. Řada C, Literární historie (Acta Musei Nationalis Pragae. Series C, Historia Litterarum.)
ISSN
0036-5351
e-ISSN
—
Svazek periodika
56
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
17-22
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—