Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Consumer Demand System Estimation and Value Added Tax Reforms in the Czech Republic

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F14%3A10281417" target="_blank" >RIV/00216208:11230/14:10281417 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/67985998:_____/14:00429475

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Consumer Demand System Estimation and Value Added Tax Reforms in the Czech Republic

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The value added tax (VAT) rates have recently changed in the Czech Republic, and in this paper I simulate the impact of these reforms. They are an example of changes in indirect taxes that change the prices of goods and services, to which households canrespond by adjusting their expenditures. I first estimate the behavioral response of consumers to price changes in the Czech Republic by applying a consumer demand model of the Quadratic Almost Ideal Demand System (QUAIDS) on the basis of the Czech Statistical Office household expenditure and price data for the period from 2001 to 2011. I derive estimates of own- and cross-price and income elasticities for individual households. I then use these elasticities to estimate the impact of the changes in VATrates that were proposed or implemented between 2011 and 2013 on households' quantity demanded and government revenues. One of the main findings is that the estimated increases in government revenues that take the consumer responses into

  • Název v anglickém jazyce

    Consumer Demand System Estimation and Value Added Tax Reforms in the Czech Republic

  • Popis výsledku anglicky

    The value added tax (VAT) rates have recently changed in the Czech Republic, and in this paper I simulate the impact of these reforms. They are an example of changes in indirect taxes that change the prices of goods and services, to which households canrespond by adjusting their expenditures. I first estimate the behavioral response of consumers to price changes in the Czech Republic by applying a consumer demand model of the Quadratic Almost Ideal Demand System (QUAIDS) on the basis of the Czech Statistical Office household expenditure and price data for the period from 2001 to 2011. I derive estimates of own- and cross-price and income elasticities for individual households. I then use these elasticities to estimate the impact of the changes in VATrates that were proposed or implemented between 2011 and 2013 on households' quantity demanded and government revenues. One of the main findings is that the estimated increases in government revenues that take the consumer responses into

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AH - Ekonomie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Finance a úvěr

  • ISSN

    0015-1920

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    64

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    28

  • Strana od-do

    246-273

  • Kód UT WoS článku

    000338186400004

  • EID výsledku v databázi Scopus