Textual Analysis of Household Manuals and Guides: A New Method for Exploring the Economic Discourse
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F16%3A10324632" target="_blank" >RIV/00216208:11230/16:10324632 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2016/article/view/1051/1024" target="_blank" >http://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2016/article/view/1051/1024</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Textual Analysis of Household Manuals and Guides: A New Method for Exploring the Economic Discourse
Popis výsledku v původním jazyce
A new method of textual analysis of economic discourse is presented in the article. It uses data from household manuals and guides from the socialist era (1948-1989) from the former Czechoslovakia to develop a combination of structural and content orientated approach in the discourse analysis. The article presents a theoretical framework and a specific set of steps required to identify cognitive and evaluative dimensions of texts. The evaluative dimension of discourse is essential in the influence on economic behavior of households and individuals setting the normative limits and possibilities of their actions. The application of the presented method is possible in genres of discourse, where public discourse is intended to influence private/family discourses (for example business promotional materials, government advocating for new policies among citizens).
Název v anglickém jazyce
Textual Analysis of Household Manuals and Guides: A New Method for Exploring the Economic Discourse
Popis výsledku anglicky
A new method of textual analysis of economic discourse is presented in the article. It uses data from household manuals and guides from the socialist era (1948-1989) from the former Czechoslovakia to develop a combination of structural and content orientated approach in the discourse analysis. The article presents a theoretical framework and a specific set of steps required to identify cognitive and evaluative dimensions of texts. The evaluative dimension of discourse is essential in the influence on economic behavior of households and individuals setting the normative limits and possibilities of their actions. The application of the presented method is possible in genres of discourse, where public discourse is intended to influence private/family discourses (for example business promotional materials, government advocating for new policies among citizens).
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AO - Sociologie, demografie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA15-04863S" target="_blank" >GA15-04863S: Šetrnost a hospodárnost v časech krize: ekonomické chování v rodinném a veřejném diskurzu v dnešní české společnosti</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Proceedings ISQR2016 : International Symposium on Qualitative Research. Volume 5
ISBN
978-972-8914-62-2
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
32-41
Název nakladatele
Ludomedia
Místo vydání
Bustelo - São Roque
Místo konání akce
Porto, Portugalsko
Datum konání akce
12. 7. 2016
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—