Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Císař a velkokníže na piedestalech

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F16%3A10337365" target="_blank" >RIV/00216208:11230/16:10337365 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Císař a velkokníže na piedestalech

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V roce 1879 vytvořil výtvarník Richard Kauffungen model sochy císaře Josefa II. Pomník císaře Josefa II. byl instalován především v oblastech s početnou německou menšinou v zemích bývalé Koruny české a stal se symbolem německé nadřazenosti a nacionalismu v monarchii. Naproti tomu na Litvě vytvořil v roce 1930 sochař Vincas Grybas památník velkoknížete Vytautase, který se měl stát národní chloubou nového evropského státu, vytvořeného po 1. světové válce a navazujícího na tradice středověkého litevského velkoknížectví. Tyto památníky však byly v nových režimech odstraněny. V českých zemích byly považovány za symbol němectví a na Litvě za symbol buržoazní republiky. Po zhroucení komunistických režimů se vrátily některé pomníky zpět na svá původní místa. V případě Česka to bylo spíše z nostalgické vlny zájmu o historii, na Litvě to bylo přihlášení k prvorepublikové tradici.

  • Název v anglickém jazyce

    The Emperor and The Grand Duke on Pedestals. The Reasons for Reviving Memorials to Rulers in Czechia and in Lithuania

  • Popis výsledku anglicky

    In 1879 the artist Richard Kauffungen created a model for a statue of the Emporer Joseph II. This monument to the Emporer was installed primarily in regions with a large German minority in the former lands of the Bohemian Crown, and became a symbol of German superiority and nationalism within the Monarchy. By contrast, in Lithuania in 1930 the sculptor Vinac Grybas created a monument to the Grand Duke Vytautas, which was intended to become an expression of national pride in the new European state, created after the First World War and building on the tradition of the medieval Lithuanian Grand Duchy. However, these monuments were removed hen new regimes came to power. In the Czech lands they were regarded as a symbol Germanity, and in Lithuania as a symbol of a bourgeois republic. After the collapse of the Communist regimes, some of these monuments were returned to their original sites. In the case of Czechia this was probably due to nostalgic wave of interest in history, while in Lithuania it was a declaration of support for the first Lithuanian Republic.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    AB - Dějiny

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Staré a nové - staré jako východisko, či překážka? : sborník příspěvků mezinárodní konference studentů doktorských studijních programů

  • ISBN

    978-80-87922-07-1

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    349-356

  • Název nakladatele

    Univerzita Karlova. Katolická teologická fakulta

  • Místo vydání

    Praha

  • Místo konání akce

    Praha

  • Datum konání akce

    28. 4. 2016

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku