How Do Czech Children Remember Their 'Father'? Visual Representations of the First Czechoslovak President, T. G. Masaryk, in Czech History Textbooks in Communist and Post-communist Times
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F17%3A10332050" target="_blank" >RIV/00216208:11230/17:10332050 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-94-024-0975-8_4" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1007/978-94-024-0975-8_4</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-94-024-0975-8_4" target="_blank" >10.1007/978-94-024-0975-8_4</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
How Do Czech Children Remember Their 'Father'? Visual Representations of the First Czechoslovak President, T. G. Masaryk, in Czech History Textbooks in Communist and Post-communist Times
Popis výsledku v původním jazyce
The chapter explores the importance of visual materials in the field of history education and emphasizes the necessity to understand the principles of visual communication, which mediates the past to current school students. The presenter makes an attempt to demonstrate the salient connection between visual and historical literacy in today's Czech society. Specifically, the paper examines visual representations of the first Czechoslovak president T. G. Masaryk in seven history textbooks published during communist and post-communist eras in the Czech Republic and identifies the ideological purposes behind this difference.
Název v anglickém jazyce
How Do Czech Children Remember Their 'Father'? Visual Representations of the First Czechoslovak President, T. G. Masaryk, in Czech History Textbooks in Communist and Post-communist Times
Popis výsledku anglicky
The chapter explores the importance of visual materials in the field of history education and emphasizes the necessity to understand the principles of visual communication, which mediates the past to current school students. The presenter makes an attempt to demonstrate the salient connection between visual and historical literacy in today's Czech society. Specifically, the paper examines visual representations of the first Czechoslovak president T. G. Masaryk in seven history textbooks published during communist and post-communist eras in the Czech Republic and identifies the ideological purposes behind this difference.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50401 - Sociology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Globalisation and Historiography of National Leaders : Symbolic Representations in School Textbooks
ISBN
978-94-024-0974-1
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
53-72
Počet stran knihy
283
Název nakladatele
Springer Publishing House
Místo vydání
Dordrecht
Kód UT WoS kapitoly
—