Svědomí a tendenčnost, tehdy a dnes. Dvě tváře Přemysla Freimana
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F18%3A10381600" target="_blank" >RIV/00216208:11230/18:10381600 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Svědomí a tendenčnost, tehdy a dnes. Dvě tváře Přemysla Freimana
Popis výsledku v původním jazyce
Studie se zabývá kontroverzí v životě a díle filmového a televizního režiséra a dramaturga Přemysla Freimana. Odborná literatura jej zmiňuje pouze v souvislosti s jedním z nejobludnějších československých propagandistických snímků o tzv. číhošťském zázraku Běda tomu, skrze něhož přichází pohoršení (1950). Přesto kromě tohoto filmu odvedl Freiman rozsáhlé dílo v Československé televizi v oblasti hudebního vysílání a strategie a teorie programu, sám se postavil na stranu liberálních tendencí pražského jara a byl za tyto postoje z ČST vypuzen a dožil jako vrátný v Muzeu české hudby, resp. v psychických problémech. Text seznamuje s Freimanovami "oběma tvářemi" a všímá si propagandistických tendencí současných textů Miloše Doležala, týkajících se mučednické smrti páter J. Toufara a číhošťského zázraku, které nás jejich pojetím trochu vrací do 50. let 20. století.
Název v anglickém jazyce
Conscience and tendency, then and today. Two faces of Přemysl Freiman
Popis výsledku anglicky
The study deals with controversy in the life and work of film and television director and playwright Přemysl Freiman. Literature refers only to one of the most pretentious Czechoslovakian propaganda films about the so-called Číhošť miracle Woe to the one through which the offense comes (1950). However, in addition to this film, Freiman carried out an extensive work on Czechoslovak television in the field of music broadcasting and strategy and theory of the program. He himself stood on the side of the liberal tendencies of Prague Spring and was expelled for these attitudes from ČST and lived as a gatekeeper at the Museum of Czech Music. The text acquaints Freiman with "both faces," and notes the propaganda tendencies of Miloš Doležal's contemporary texts on the martyrdom of Father J. Toufar and the "miracle", which have brought us back to the 1950s.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50802 - Media and socio-cultural communication
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Film a dějiny 7, Propaganda
ISBN
978-80-88292-22-7
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
288-301
Počet stran knihy
380
Název nakladatele
Ústav pro studium totalitních režimů
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—