Třetí vlna sociologie vzdělávání: Kritický přístup pro globalizovaný i partikularizovaný svět
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F19%3A10396727" target="_blank" >RIV/00216208:11230/19:10396727 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=HEa4xFl-ht" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=HEa4xFl-ht</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Třetí vlna sociologie vzdělávání: Kritický přístup pro globalizovaný i partikularizovaný svět
Popis výsledku v původním jazyce
Tato recenzní stať je věnovaná knize Thomase Popkewitze a jeho spolupracovníků: A Political Sociology of Educational Knowledge: Studies of Exclusions and Difference. Jejich práce je zasazena do současného vývoje sociologie vzdělávání v jejích epistemologických "vlnách", do kontextu oborových debat v rámci sociologie, a přitom přihlíží k českému kontextu. Výklad je založen na myšlence tzv. třetí vlny sociologie vzdělávání, která zkoumá formování, legitimizaci a reprodukci vědění v oblasti vzdělávání. Mnoho badatelů se snaží rozumět podmínkám různým kontradikcím v současném vzdělávání a vyrovnat se při tom s problematizací kritických přístupů. Tato vlna se napojuje na soudobé sociologické i filosofické rozvíjení pragmatistických, postanalytických a poststrukturalistických přístupů v opozici k přístupům marxistickým, postmodernistickým a textualistickým, ačkoli jejich výzkumný záměr zůstává stále kritický. Historizující metoda, již Popkewitz a jeho spolupracovníci rozvíjejí, se v obecném smyslu snaží překlenout dichotomie teorie-praxe i idealismu-materialismu. Přes některá problematická místa v recenzované knize dostává sociologie vzdělávání šanci nezískávat za sociologií zpoždění.
Název v anglickém jazyce
The Third Wave of the Sociology of Education: An Approach for a Globalized and Particularized World
Popis výsledku anglicky
This review study is devoted to the book by Thomas Popkewitz and his collaborators titled A Political Sociology of Educational Knowledge: Studies of Exclusions and Differences. Their work is framed in the context of the current development of the sociology of education in its epistemological "waves" and linked with the Czech context as well. The interpretation of this book is based on the idea of the so-called third wave of the sociology of education, which explores the formation, legitimisation, and reproduction of knowledge in the field of education. A considerable number of contemporary scholars are trying to understand the conditions of contradictions in contemporary educational environments and to deal with the problematization of critical approaches. They are connected to the sociological and philosophical development of pragmatist, postanalytical and poststructuralist approaches in opposition to Marxist, postmodernist and textualist approaches, although their research intention is still critical. This article shows how the historical method developed by Popkewtiz and his collaborators attempts to bridge the dichotomies of previous "waves". In spite of some unclear places in the book, the sociology of education gets a chance not to lag behind contemporary sociology.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50401 - Sociology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sociální studia
ISSN
1214-813X
e-ISSN
—
Svazek periodika
16
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
165-184
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85072766254