Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Critiquing hegemony and fostering alternative ways of thinking about homelessness: The articulation of the homeless subject position in the Greek street paper shedia

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F19%3A10399722" target="_blank" >RIV/00216208:11230/19:10399722 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=IpyOvdjneT" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=IpyOvdjneT</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Critiquing hegemony and fostering alternative ways of thinking about homelessness: The articulation of the homeless subject position in the Greek street paper shedia

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The article deploys discourse theory to study the construction of the homeless subject position in the Greek street paper shedia. After a brief outline of the relevant parts of Laclau and Mouffe&apos;s (1985) discourse theory, the article first reports on the theoretical work that outlines the elements that construct the homeless subject position, keeping in mind the existence of a hegemonic version of this homeless subject position, which is driven by stigma and othering. While mainstream media often replicate this problematic representation, street papers offer counter-hegemonic (and more respectful) articulations of the homeless subject position. Through the analysis of shedia&apos;s coverage, three nodal points of the hegemonic discourse on the homeless were identified: the absence of the home as stigma, the lack of agency and the political identity of the denizen. The counter-hegemonic discourse, that can also be found in shedia, comprises three nodal points that are the inverse of those of the hegemonic discourse: the alternative home, the attribution of agency and the political identity of the citizen. Arguably, this case study is relevant because it shows the mirror-image-logics of hegemonic and counter-hegemonic representations, and the significance of using high theory to further our understanding of social practices.

  • Název v anglickém jazyce

    Critiquing hegemony and fostering alternative ways of thinking about homelessness: The articulation of the homeless subject position in the Greek street paper shedia

  • Popis výsledku anglicky

    The article deploys discourse theory to study the construction of the homeless subject position in the Greek street paper shedia. After a brief outline of the relevant parts of Laclau and Mouffe&apos;s (1985) discourse theory, the article first reports on the theoretical work that outlines the elements that construct the homeless subject position, keeping in mind the existence of a hegemonic version of this homeless subject position, which is driven by stigma and othering. While mainstream media often replicate this problematic representation, street papers offer counter-hegemonic (and more respectful) articulations of the homeless subject position. Through the analysis of shedia&apos;s coverage, three nodal points of the hegemonic discourse on the homeless were identified: the absence of the home as stigma, the lack of agency and the political identity of the denizen. The counter-hegemonic discourse, that can also be found in shedia, comprises three nodal points that are the inverse of those of the hegemonic discourse: the alternative home, the attribution of agency and the political identity of the citizen. Arguably, this case study is relevant because it shows the mirror-image-logics of hegemonic and counter-hegemonic representations, and the significance of using high theory to further our understanding of social practices.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50802 - Media and socio-cultural communication

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Kommunikacii. Media. Dizajn.

  • ISSN

    2542-1395

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    4

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    RU - Ruská federace

  • Počet stran výsledku

    27

  • Strana od-do

    5-31

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus