The chaplains: key negotiators of the church school ethos
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F21%3A10425945" target="_blank" >RIV/00216208:11230/21:10425945 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=2bBPMeHShu" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=2bBPMeHShu</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1080/01416200.2021.1901654" target="_blank" >10.1080/01416200.2021.1901654</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
The chaplains: key negotiators of the church school ethos
Popis výsledku v původním jazyce
The article concerns school chaplains in Czech church schools. Drawing on interviews and non-participant field observations, I examine, through an applied thematic analysis, how the chaplains participate in the negotiation of the church school ethos with other important actors in everyday interactions. This study argues that Czech school chaplains can be regarded as key actors in the process of negotiating and maintaining this ethos. Among various actors-students, founding churches, headteachers and pedagogues-they maintain an exceptional position as Christian spiritual leaders with, at the same time, neutral standing, and who enjoy the privilege of a somewhat vaguely defined role. The chaplaincy here appears as a proto-profession without clear boundaries and built on both authenticity and the chaplains' personal spirituality.
Název v anglickém jazyce
The chaplains: key negotiators of the church school ethos
Popis výsledku anglicky
The article concerns school chaplains in Czech church schools. Drawing on interviews and non-participant field observations, I examine, through an applied thematic analysis, how the chaplains participate in the negotiation of the church school ethos with other important actors in everyday interactions. This study argues that Czech school chaplains can be regarded as key actors in the process of negotiating and maintaining this ethos. Among various actors-students, founding churches, headteachers and pedagogues-they maintain an exceptional position as Christian spiritual leaders with, at the same time, neutral standing, and who enjoy the privilege of a somewhat vaguely defined role. The chaplaincy here appears as a proto-profession without clear boundaries and built on both authenticity and the chaplains' personal spirituality.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50401 - Sociology
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA19-08512S" target="_blank" >GA19-08512S: Proměny církevních morálních ekonomií v ČR a SR v kontextu restitucí a odluky od státu</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
British Journal of Religious Education
ISSN
0141-6200
e-ISSN
—
Svazek periodika
43
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
288-298
Kód UT WoS článku
000629447400001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85102783573