Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Translating secular-religious divide: everyday negotiation of Christian distinctiveness in Catholic schools in the Czechia and Slovakia

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F22%3A10432415" target="_blank" >RIV/00216208:11230/22:10432415 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/61384399:31130/21:00056961 RIV/61384399:31130/22:00056961

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=1BgvzfMoVf" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=1BgvzfMoVf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/13617672.2021.1982560" target="_blank" >10.1080/13617672.2021.1982560</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Translating secular-religious divide: everyday negotiation of Christian distinctiveness in Catholic schools in the Czechia and Slovakia

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The aim of this paper is to inquire into the Christian distinctiveness of church schools as an interactively achieved pragmatic resource. The ethnomethodological perspective incorporated in this research offers an actor- and meaning-focused take on the question of what makes Christian schools different from public schools. We connect this issue to the secular-religious divide debate and argue that church schools in Czechia and Slovakia function as laboratories of secular-religious dialogue. Actors engage in creative translations of Christian values to more secular variations which successfully communicate with the secular public. The interactional approach directed the analysis to the religious, focusing on bordering to create space for the specific identity of the school. The exploration of bordering is based on interviews and ethnographic fieldwork in three Catholic grammar schools in Czechia and Slovakia. This paper shows how unique and divergent enactments of Christian distinctiveness are constructed.

  • Název v anglickém jazyce

    Translating secular-religious divide: everyday negotiation of Christian distinctiveness in Catholic schools in the Czechia and Slovakia

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of this paper is to inquire into the Christian distinctiveness of church schools as an interactively achieved pragmatic resource. The ethnomethodological perspective incorporated in this research offers an actor- and meaning-focused take on the question of what makes Christian schools different from public schools. We connect this issue to the secular-religious divide debate and argue that church schools in Czechia and Slovakia function as laboratories of secular-religious dialogue. Actors engage in creative translations of Christian values to more secular variations which successfully communicate with the secular public. The interactional approach directed the analysis to the religious, focusing on bordering to create space for the specific identity of the school. The exploration of bordering is based on interviews and ethnographic fieldwork in three Catholic grammar schools in Czechia and Slovakia. This paper shows how unique and divergent enactments of Christian distinctiveness are constructed.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50401 - Sociology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA19-08512S" target="_blank" >GA19-08512S: Proměny církevních morálních ekonomií v ČR a SR v kontextu restitucí a odluky od státu</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Beliefs and Values

  • ISSN

    1361-7672

  • e-ISSN

    1469-9362

  • Svazek periodika

    43

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    21

  • Strana od-do

    375-395

  • Kód UT WoS článku

    000701452800001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85116029047