Populismus v politické komunikaci populistických a nepopulistických aktérů: případová studie českých sněmovních voleb 2021
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F22%3A10471419" target="_blank" >RIV/00216208:11230/22:10471419 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/26482789:_____/22:10152470
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=_1xaiK3qO9" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=_1xaiK3qO9</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Populismus v politické komunikaci populistických a nepopulistických aktérů: případová studie českých sněmovních voleb 2021
Popis výsledku v původním jazyce
Tato případová studie se zaměřuje na populistický diskurz v politické komunikaci vybraných českých politických aktérů na Facebooku a Twitteru. Zaměřuje se na období kampaní v posledních čtrnácti dnech před parlamentními volbami v říjnu 2021. Výzkumný vzorek zahrnuje online politickou komunikaci lídrů populistických (Andrej Babiš a Tomio Okamura) i nepopulistických stran (Markéta Pekarová Adamová a Vít Rakušan). Výzkum je řešen pomocí kritické diskurzivní analýzy, inspirované především Faircloughovým přístupem. Výzkum ukázal, že zkoumaní političtí aktéři plně využívali funkcí sociálních sítí, a to jak pro komunikaci s voliči, tak pro sebepropagaci či vymezování se vůči politickým oponentům. Všichni aktéři využívali ve své online politické komunikaci populistické prvky, přičemž komunikace se soustředila spíše na jejich oponenty než na konkrétní společenská témata. Podrobná analýza lingvistických a diskurzivních prvků populismu u každého aktéra však odhalila, že diskurz zkoumaných politických aktérů se výrazně liší.
Název v anglickém jazyce
Populism in the Political Communication of Populist and Non Populist Actors: A Case Study of the Czech 2021 Parliamentary Elections
Popis výsledku anglicky
The case study focuses on populist discourse in the political communication of selected Czech political actors on Facebook and Twitter. It focuses on the period of campaigns in the last fortnight before the October 2021 parliamentary elections. The research sample includes online political communication of leaders of both populist (Andrej Babiš and Tomio Okamura) and non--populist parties (Markéta Pekarová Adamová and Vít Rakušan). The research is approached using the critical discursive analysis, inspired mainly by Fairclough's approach. The research showed that the political actors under study made full use of the functions of social networks, both for communication with voters and for self--promotion or defining themselves against political opponents. All the actors used populist elements in their online political communication, with the focus of the communication on their opponents rather than on specific social issues. However, a detailed analysis of the linguistic and discursive elements of populism for each actor revealed that the discourse of political actors under study differed significantly.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50802 - Media and socio-cultural communication
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Civilia
ISSN
1805-3963
e-ISSN
2336-3584
Svazek periodika
13
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
25
Strana od-do
13-37
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—