The Discursive Construction of Childhood in Three Turkish Children’s Books about the Cyprus Problem
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F24%3A10473759" target="_blank" >RIV/00216208:11230/24:10473759 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=ow0-t_5pBs" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=ow0-t_5pBs</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.3366/ircl.2024.0560" target="_blank" >10.3366/ircl.2024.0560</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
The Discursive Construction of Childhood in Three Turkish Children’s Books about the Cyprus Problem
Popis výsledku v původním jazyce
This research analyses the construction of childhood in three children's books related to the Cyprus Problem through the lens of Laclau and Mouffe's discourse theory. The discourse on childhood, deployed in books whose narratives are related to an armed conflict, is seen to have four nodal points: innocence, citizenship, savagery, and otherness. Our discourse-theoretical analysis, which uses a retroductive approach (Glynos and Howarth), demonstrates that in these three children's books, the nodal points of innocence and citizenship are particularly strong, but all four nodal points are present. The analysis also shows how these nodal points intersect with the discourses of victimhood and militarism, which alter the articulation of the childhood discourse itself and produce significant internal tensions. These alterations and tensions demonstrate the deeply political nature of the childhood discourse at times of war.
Název v anglickém jazyce
The Discursive Construction of Childhood in Three Turkish Children’s Books about the Cyprus Problem
Popis výsledku anglicky
This research analyses the construction of childhood in three children's books related to the Cyprus Problem through the lens of Laclau and Mouffe's discourse theory. The discourse on childhood, deployed in books whose narratives are related to an armed conflict, is seen to have four nodal points: innocence, citizenship, savagery, and otherness. Our discourse-theoretical analysis, which uses a retroductive approach (Glynos and Howarth), demonstrates that in these three children's books, the nodal points of innocence and citizenship are particularly strong, but all four nodal points are present. The analysis also shows how these nodal points intersect with the discourses of victimhood and militarism, which alter the articulation of the childhood discourse itself and produce significant internal tensions. These alterations and tensions demonstrate the deeply political nature of the childhood discourse at times of war.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50802 - Media and socio-cultural communication
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
International research in children's literature
ISSN
1755-6198
e-ISSN
1755-6201
Svazek periodika
17
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
144-159
Kód UT WoS článku
001242657400004
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85195551710