„Labutí píseň reakce.“ Komunistická tisková kampaň proti Jaroslavu Seifertovi a literární kritika jako nástroj politické represe
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F24%3A10490276" target="_blank" >RIV/00216208:11230/24:10490276 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
„Labutí píseň reakce.“ Komunistická tisková kampaň proti Jaroslavu Seifertovi a literární kritika jako nástroj politické represe
Popis výsledku v původním jazyce
Básník a jediný český držitel Nobelovy ceny za literaturu Jaroslav Seifert patří mezi nejvýznamnější představitele českého kulturního života 20. století. Nabízený příspěvek se zabývá difamační tiskovou kampaní, kterou proti Seifertovi a jeho tvorbě rozpoutal v roce 1950 komunistický týdeník Tvorba. Na tomto příkladě chceme ukázat praktiky, které totalitní režim komunistického Československa používal v kulturní politice, kde kulturní tisk a umělecká kritika sloužily jako nástroj perzekuce a umlčování ideových odpůrců. V centrálně řízené kultuře totiž negativní postoj stranického tisku posloužil jako způsob nepřímé cenzury, který nepohodlnému umělci na následující roky zabránil publikaci dalších knih. Formálně estetická argumentace stalinských literárních kritiků Jana Skály a Michala Sedloně přitom neměla uměleckou, ale politickou motivaci, protože Seifert kritizoval komunistickou ideologii a Sovětský svaz už v době moskevských procesů a postoj nezměnil ani po komunistickém převzetí moci v roce 1948.
Název v anglickém jazyce
“The Swan Song of Response.” The Communist Press Campaign Against Jaroslav Seifert and Literary Criticism as a Tool of Political Repression
Popis výsledku anglicky
Jaroslav Seifert, the poet and the only Czech recipient of the Nobel Prize for Literature, is one of the most important representatives of Czech cultural life of the 20th century. This paper deals with the defamatory press campaign unleashed against Seifert and his work by the communist weekly Tvorba in 1950. In this example, we aim to show the practices employed by the totalitarian regime of communist Czechoslovakia in cultural politics, where the cultural press and art criticism served as a tool for the persecution and silencing of ideological opponents. In the centrally controlled culture, the negative attitude of the party press served as a method of indirect censorship, preventing the inconvenient artist from publishing further books for years to come. The formally aesthetic argumentation of the Stalinist literary critics Jan Skála and Michal Sedlona was not artistic but political, because Seifert had already criticised communist ideology and the Soviet Union at the time of the Moscow trials and did not change his position even after the communist takeover in 1948.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50802 - Media and socio-cultural communication
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
České, slovenské a československé dějiny 20. století XIX.
ISBN
978-80-7435-936-1
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
131-142
Název nakladatele
nakladatelství Univerzity Hradec Králové
Místo vydání
Hradec Králové
Místo konání akce
Univerzita Hradec Králové
Datum konání akce
13. 5. 2024
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—