Problem of the photographic language : Limits od the semiology of image in the Roland Barthes's work
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F07%3A10108977" target="_blank" >RIV/00216208:11240/07:10108977 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
slovinština
Název v původním jazyce
PROBLÉM REČI FOTOGRAFIE : HRANICE SEMIOLÓGIE OBRAZU V DIELE ROLANDA BARTHA
Popis výsledku v původním jazyce
Z teoretického hľadiska je fotografia mimoriadne problematický a nespoľahlivý obraz. Pri interpretovaní sa ju obvykle - podľa vzoru maľby - pokúšame saturovať výtvarnými princípmi a kultúrnymi stereotypmi. Viacerí súčasní teoretici však upozorňujú, že hoci ikonický znak na seba zvykne brať formy reálna, k fotografii treba pristupovať so zvýšenou opatrnosťou. Tento problém navrhujem riešiť na základe sledovania pozičných zmien v tvorbe francúzskeho semiológa (a neskôr postštrukturalistu) Rolanda Bartha -počnúc jeho prvými článkami o fotografii z 50. rokov 20. storočia a pokračujúc jeho ďalším plodným teoretickým pôsobením na pôde semiológie, ktoré napokon vyústilo do koncipovania Svetlej komory: jeho posledného diela venovaného problematike fotografie,publikovaného v roku 1980. V spomenutých intenciách je tento exkurz exemplárny, pretože zahŕňa tridsať rokov Barthovej semiólogie: od jeho impozantných teoretických istôt, cez pochybnosti postštrukturalizmu, až k záverečnému reformulovan
Název v anglickém jazyce
Problem of the photographic language : Limits od the semiology of image in the Roland Barthes's work
Popis výsledku anglicky
The paper remembers that although the iconic sign takes on the forms of real, the photograph is theoretically an insecure image. This problem is resolved by following Roland Barthes from his first articles published in the 50s to his last work La Chambreclaire. This focus covers the succesive transformations of Barthes's semiology of image: from his imposant theoretical certitudes to his doubts and his reformation of previous methods. Barthes's final gesture of leaving his research of the code on the benefit of the pure analogy, is studied in terms of recalling the eventual "double language" of the photograph.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2007
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Problém hraníc medzi filozofiou, umením a vedou I.
ISBN
978-80-8083-461-6
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
106-114
Počet stran knihy
222
Název nakladatele
Univerzita Mateja Bela
Místo vydání
Banská Bystrica
Kód UT WoS kapitoly
—