Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Psychology of fragrance use : Perception of individual odor and perfume blends reveals a mechanism for idiosyncratic fragrance choice

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F12%3A10123709" target="_blank" >RIV/00216208:11240/12:10123709 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0033810" target="_blank" >http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0033810</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0033810" target="_blank" >10.1371/journal.pone.0033810</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Psychology of fragrance use : Perception of individual odor and perfume blends reveals a mechanism for idiosyncratic fragrance choice

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cross-culturally, fragrances are used to modulate body odor, but the psychology of fragrance choice has been largely overlooked. The prevalent view is that fragrances mask an individual's body odor and improve its pleasantness. In two experiments, we found positive effects of perfume on body odor perception. Importantly, however, this was modulated by significant interactions with individual odor donors. Fragrances thus appear to interact with body odor, creating an individually-specific odor mixture. In a third experiment, the odor mixture of an individual's body odor and their preferred perfume was perceived as more pleasant than a blend of the same body odor with a randomly-allocated perfume, even when there was no difference in pleasantness betweenthe perfumes. This indicates that fragrance use extends beyond simple masking effects and that people choose perfumes that interact well with their own odor. Our results provide an explanation for the highly individual nature of perfume

  • Název v anglickém jazyce

    Psychology of fragrance use : Perception of individual odor and perfume blends reveals a mechanism for idiosyncratic fragrance choice

  • Popis výsledku anglicky

    Cross-culturally, fragrances are used to modulate body odor, but the psychology of fragrance choice has been largely overlooked. The prevalent view is that fragrances mask an individual's body odor and improve its pleasantness. In two experiments, we found positive effects of perfume on body odor perception. Importantly, however, this was modulated by significant interactions with individual odor donors. Fragrances thus appear to interact with body odor, creating an individually-specific odor mixture. In a third experiment, the odor mixture of an individual's body odor and their preferred perfume was perceived as more pleasant than a blend of the same body odor with a randomly-allocated perfume, even when there was no difference in pleasantness betweenthe perfumes. This indicates that fragrance use extends beyond simple masking effects and that people choose perfumes that interact well with their own odor. Our results provide an explanation for the highly individual nature of perfume

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AN - Psychologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GAP407%2F10%2F1303" target="_blank" >GAP407/10/1303: Vývoj čichu u dětí a změny čichových schopností a preferencí vůní s nástupem puberty</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2012

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    PLoS ONE

  • ISSN

    1932-6203

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    7

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

  • Kód UT WoS článku

    000304489000036

  • EID výsledku v databázi Scopus