"Taková normální profese": Strategie normalizace povolání v biografických vyprávěních zdravotních sester
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F13%3A10172725" target="_blank" >RIV/00216208:11240/13:10172725 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.ff.upol.cz/menu/struktura-ff/katedry/katedra-psychologie/top/odborne-verejnosti-a-mediim/knihy-a-konferencni-sborniky/konferencni-sborniky/" target="_blank" >http://www.ff.upol.cz/menu/struktura-ff/katedry/katedra-psychologie/top/odborne-verejnosti-a-mediim/knihy-a-konferencni-sborniky/konferencni-sborniky/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
"Taková normální profese": Strategie normalizace povolání v biografických vyprávěních zdravotních sester
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek tematizuje diskursivní, resp. narativní re-konstrukci "managementu emoci" zdravotních sester jako součást sociální konstrukce profese a profesní identity ošetřovatelek. V ohnisku zájmu o kulturu profese stojí nástroje organizace jednání sesterv pohotovostních situacích a utváření jeho smyslu, zejména implicitní pravidla a normy jednání. K profesním normám přistupujeme etnometodologicky jako k součásti členského organizačního vědění (etnometodám), jako k strukturám organizační kultury "v praxi". Normy a pravidla regulující jednání sester byly generovány z devíti autobiografických výzkumných interview o jejich profesní dráze se sestrami s dlouholetou profesní zkušeností. Platnost takových pravidel a norem, jako je "sestra jako hromosvod" lékaře, které jsou v kontrastu s normami a pravidly běžné sociální interakce, je mezi ošetřovatelkami silně sdílena přesto, že oprávněnost a spravedlnost jejich užívání v nemocniční praxi je některými sestrami zpochybňována.
Název v anglickém jazyce
"A Profession Like Any Other": Strategies of Job Normalization in Nurses' Biographical Narratives
Popis výsledku anglicky
We present the discursive/narrative re-construction of hospital nurses' "management of emotions" as a part of the social construction of their profession and professional identity. Our interest in professional culture focuses on the tools used in organizing and making sense of nurses' actions in emergency situations, and especially on implicit rules and norms of behavior. We approach profession-al norms ethnomethodologically, as members' organizational knowledge (ethnomethods), as structures of the organizational culture "in practice". The norms and rules regulating nurses' behavior were generated from nine autobiographical research interviews in which nurses with long-term professional experience were asked about their careers. Rules and norms contradictory to those applied in everyday social interactions (for example, "the nurse as a doctor's lightning rod") were strongly acknowledged by the nurses even though some of them were not sure if their application in hospital practice was j
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AO - Sociologie, demografie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku XII. Hranice normality
ISBN
978-80-244-3917-4
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
106-113
Název nakladatele
Univerzita Palackého
Místo vydání
Olomouc
Místo konání akce
Olomouc
Datum konání akce
21. 1. 2013
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—