HUDBA JAKO ANTROPOLOGICKÉ ZRCADLO MENŠINY NA PŘÍKLADU VÝZKUMU HUDEBNÍCH AKTIVIT SOUČASNÝCH VÍDEŇSKÝCH ČECHŮ
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F16%3A10324891" target="_blank" >RIV/00216208:11240/16:10324891 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
HUDBA JAKO ANTROPOLOGICKÉ ZRCADLO MENŠINY NA PŘÍKLADU VÝZKUMU HUDEBNÍCH AKTIVIT SOUČASNÝCH VÍDEŇSKÝCH ČECHŮ
Popis výsledku v původním jazyce
Studii otevírá úvodní část věnovaná stručnému výkladu konceptu menšina, jeho definici a ukázání odlišností jeho pojímaní a využití v humanitních a sociálních vědách a v právu, vychází přitom z porovnání situace v Evropě a ve Spojených státech amerických. Na pozadí vývoje disciplíny od srovnávací hudební vědy k etnomuzikologii, resp. hudební antropologii jsou nastíněny proměny využití konceptu menšiny a k němu se vztahujících výzkumných problémů od věnování pozornosti mimoevropské a převážně rurální evropské hudební marginalitě ve snaze o její zařazení do teoretických úvah o vývoji hudby, přes dokumentaci hudebních projevů ohrožených etnických/národnostní menšin, až po zkoumání širších otázek typu hudba a vyjednávání identity příslušníků menšin, hudba a migrace, atd. Na závěr autorka nastiňuje hlavní výzkumné otázky, teoretické koncepty, metodologii a shrnutí závěrů výzkumu hudebních aktivit současné české vídeňské menšiny, který realizovala v letech 2012 - 2015.
Název v anglickém jazyce
Music as an anthropological mirror of a minority: an example of research on musical activities of contemporary Viennese Czechs
Popis výsledku anglicky
The study opens with an introductory section devoted to a brief presentation of the concept of minority and its definition. Based on comparison of the situation in Europe and the United States, as well as in different scholarly disciplines, the author aims to show main differences in its conceptualization and usage in the humanities, social sciences and law. On the background of the discipline s development from comparative musicology to ethnomusicology, or musical anthropology, changes in the concept of minority and related research problems are outlined. At the beginning of the discipline, scholars focused on musical marginality embodied in non-European and predominantly rural European music in pursuit of its inclusion to the hypothetical timeline of musical development. While some scientists still continue documenting the music of endangered ethnic/national minorities, anthropology of music tends to study musical activities with respect to wider issues, such as music and identity negotiation among minority members, music and migration, etc. Finally, the author presents main questions, theoretical concepts, methodology and a summary of conclusions of her own research on musical activities of the contemporary Czech minority in Vienna, which was realized in the years 2012-2015.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AC - Archeologie, antropologie, etnologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Národopisná revue
ISSN
0862-8351
e-ISSN
—
Svazek periodika
2016
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
132-143
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-84993967404