Schűtzovo pojetí opery a Bergův Wozzeck
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F16%3A10331949" target="_blank" >RIV/00216208:11240/16:10331949 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Schűtzovo pojetí opery a Bergův Wozzeck
Popis výsledku v původním jazyce
Kapitola nejprve představuje ústřední témata výkladu sociologických studií Alfreda Schütze týkajících se opery, hudby a divadla v podání slovenské socioložky Dilbar Alievy. Podle Schütze v Mozartových operách lze nalézt nejdokonalejší reprezentace intersubjektivního vztahu, který je podstatou lidské sociality. Nicméně, jak poznamenává Alieva, Schützovu charakterizaci Mozarta lze rozšířit na jakékoli dokonalé dílo klasické a romantické operní tradice. Jedinečnost Mozartových oper je proto podle ní třeba hledat v Mozartově schopnosti vytvářet na scéně ryze hudebními prostředky iluzi každodenní žité reality. Druhá část kapitoly přináší rozbor opery Albana Berga Wozzeck. Konfrontace mezi touto operou a Mozartovými operami se zaměřuje na rozdílné reprezentace sociality a intersubjektivního vztahu. Schützovu interpretaci vztahu opery a sociality vyvrací zjištění, že Wozzeck dosahuje vrcholného uměleckého účinku navzdory tomu, že představuje každodenní socialitu v její upadlé podobě. Hudebně-dramaticky je ztvárněn odcizený sociální svět, který je nepřátelský k autentickému ty-vztahu a my-vztahu.
Název v anglickém jazyce
Schűtz's conception of the opera and Berg's Wozzeck
Popis výsledku anglicky
This chapter develops the central themes of Dilbar Alieva's interpretation of Alfred Schűtz's sociological studies of opera, music and theatre. According to Schűtz, it is in Mozart's operas where we find the most perfect representation of the intersubjective relation which is the essence of human sociality. However, as noted by Alieva, Schűtz's characterisation of Mozart can be extended to any accomplished work of the classical and romantic operatic tradition. As a way out of this difficulty, Alieva has proposed to treat the world of the operatic or dramatic scene as another finite province of meaning in Schűtz's sense of this term. The uniqueness of Mozart's operas consists, according to her, in Mozart's extremely powerful ability to create, on the scene and by purely musical means, the illusion of everyday reality equally shared by the interpreters and the audience. The second part is an attempt to study sociologically an early 20th century modernist classic, Alban Berg's Wozzeck. The confrontation between Wozzeck and Mozart's operas is focussed on the kind of sociality and relation of intersubjectivity that they represent using their respective musical, textual and dramatic languages. Berg's opera recreates an alienated social world which is full of examples of deformed sociality, but extremely hostile to any genuine You- and We-relation. In conclusion, it is argued that the specificity of Mozart's (as well as some other) operas has not a single, but a double foundation: not only the ability to produce the powerful illusion of a shared intersubjective situation, but also the artistic intention to depict human sociality in its most idealized, positive and life-affirming form.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AO - Sociologie, demografie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Sociológia a každodennosť
ISBN
978-80-85544-90-9
Počet stran výsledku
23
Strana od-do
11-33
Počet stran knihy
252
Název nakladatele
Sociologický ústav SAV
Místo vydání
Bratislava
Kód UT WoS kapitoly
—