Milan Hlavsa a peripetie existence skupiny Plastic People of the Universe : Životní příběh a diskurs
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F17%3A10361771" target="_blank" >RIV/00216208:11240/17:10361771 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Milan Hlavsa a peripetie existence skupiny Plastic People of the Universe : Životní příběh a diskurs
Popis výsledku v původním jazyce
Text je interpretací životního příběhu hudebníka a zakladatele skupiny Plastic People Milana Hlavsy. Analýza je zaměřená na rozhovory uskutečněné s Milanem Hlavsou mezi lety 1986-1991. Hlavními tématy interpretace jsou kořeny Hlavsova vztahu k rock'n'rollové hudbě, jeho snaha uplatnit se jako profesionální hudebník, jeho vztah s Ivanem Jirousem a jeho zkušenostmi s komunistickými represemi. Analýza Hlavsova životopisného vyprávění v textu nastoluje otázku míry identifikace rock'n'rollové subkultury mládeže s undergoundovou kulturou. Využití metod orální historie a biografického výzkumu upozorňuje na možné rozdíly mezi sebeidentifikaci jednotlivce a diskurzy, které byly kolem undergroundové komunity vybudovány. V textu jsou srovnávány přístupy publikací Miroslava Vaňka Byl to jenom rock'n'roll a Jonathana Boltona Světy disentu. Charta 77, The Plastic People of the Universe a česká kultura za komunismu, které v současnosti patří mezi nevlivnější texty věnující se tématu undergoundu. V této souvislosti je text zaměřen především na vliv výběru metodologie a pramenů na interpretaci fenoménu underoundu a role jeho protagonistů a příznivců.
Název v anglickém jazyce
Milan Hlavsa and the Troubled Existence of the Music Group "The Plastic People of the Universe": Life Story and Discourse
Popis výsledku anglicky
The paper interprets the life-story of musician and co-founder of the group The Plastic People Milan Hlavsa by the analysis of the interviews which were realized with Hlavsa between the years 1986-1991. The interpretation focuses on the roots of his relationship to the rock'n'roll music, his efforts to be the professional musician, his relationship to Ivan Jirous and his experiences with the communist repression. The example study of Hlavsa's life-story settled the topic of identification of rock'n'roll youth subculture with the underground culture. The oral history and biographical method, which is used in the analysis, shows the disproportion of self-identification of the individual and the discourses, which were build around the underground community. The paper discus two of the most influential publications about underground: Miroslav Vaněk Byl to jenom Rock'n'roll and Jonathan Bolton Worlds of Disent. Charter 77, The Plastic People of the Universe, and Czech Culture under Communism. It points out how the methodology and selection of historical subjects and sources influences the interpretation of the phenomenon of underground and its participants.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Lidé města / Urban People
ISSN
1212-8112
e-ISSN
—
Svazek periodika
19
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
23
Strana od-do
423-445
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—