Radikální a banální zlo
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F18%3A10380374" target="_blank" >RIV/00216208:11240/18:10380374 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Radikální a banální zlo
Popis výsledku v původním jazyce
Hannah Arendtová dle svých slov v dopise Gerschomu Scholemovi pojem radikálního zla po vydání Eichmanna opouští a tvrdí, že zlo nemá žádnou hloubku ani démonickou dimenzi. Studie vykládá její chápání radikálního zla v Původu totalitarismu a pojem banality zla z Eichmanna v Jeruzalémě a klade si otázku, zda se její myšlení o zlu vyznačuje diskontinuitou, jak tvrdí sama autorka a někteří interpreti (D. Villa), nebo se jádro jejích úvah o zlu nikterak nezměnilo a odlišné jsou pouze důrazy (R. Bernstein). Arendtová má pro své odmítnutí pojmu radikálního zla své důvody, které souvisejí s tím, že zlo je vždy jen mělké a banální a nelze jen proto ani dialekticky překonat. Tento důraz ovšem není nový a lze pro něj nalézt doklady jak v Původu totalitarismu, tak v její korespondenci s Karlem Jaspersem ze čtyřicátých let. Studie argumentuje, že přesun od pojmu radikálního zla k banálnímu spíše než změnu smýšlení o zlu značí změnu akcentů, které však byly přítomny již v jejím starším díle.
Název v anglickém jazyce
Radical and Banal Evil
Popis výsledku anglicky
Hannah Arendt, in a letter to Gerschom Scholem, claims that now she has published her work Eichmann in Jerusalem she abandoned the concept of radical evil and came to the conclusion that evil has no depth or demonic dimension. Tis study analyses her understanding of radical evil in Te Origins of Totalitarianism as well as the concept of the banality of evil in the book Eichmann in Jerusalem, and poses the question of whether Arendt's thinking about evil marks a discontinuity, as not only the author herself asserts, but also some commentators (D. Villa), or whether the core of her thought on evil has not in any way altered and only points of emphasis are different (R. Bernstein). Arendt has reasons for her rejection of the concept of radical evil, which are connected with her opening assumption that evil is always merely shallow and banal, and that it cannot be overcome even dialectically. Tis thesis is not, however, new, and evidence of it can be found not only in Te Origins of Totalitarianism but also in the correspondence between Hannah Arendt and Karl Jaspers from the 1940s. Te aim of this study is to show that the shift from the concept of radical evil to banal evil is a change in points of emphasis, rather than a change in the content of the concept, even if the points emphasized were already present in the earlier work of this important philosopher
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Filosofický časopis
ISSN
0015-1831
e-ISSN
—
Svazek periodika
66
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
487-504
Kód UT WoS článku
000443905900001
EID výsledku v databázi Scopus
—