Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Erwin Panofsky a česká ikonologie

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F18%3A10399895" target="_blank" >RIV/00216208:11240/18:10399895 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Mh6.hIrt0V" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Mh6.hIrt0V</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Erwin Panofsky a česká ikonologie

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek se soustřeďuje na recepci ikonologické metody Erwina Panofského v československých dějinách umění na konci padesátých a začátku šedesátých let 20. století. Ukazuje, jak byla ikonologie chápána jako přirozené vyústění Geistgeschichte Maxe Dvořáka i jak byla pozitivně přijímána jako přístup, jenž umožňoval vidět v umění projevy zákonitostí marxisticky chápaného dějinného vývoje. Tomuto přístupu vychází vstříc už sama kategorie vnitřního významu (intrinsic meaning), se kterou Panofsky přichází. Dílo chápané coby zhuštění &quot;podstatných principů a postojů národa, období nebo třídy&quot; se totiž na rozdíl od díla, které je výsledkem autonomního uměleckého vývoje, mohlo stát tématem nových marxistických dějin umění usilujících zároveň o překonání původního dogmatismu stalinistického období počátku padesátých let. V prosazení těchto přístupů sehrála zásadní roli především generace mladých historiků umění prosazujících se v rámci oboru právě v této době (například Rudolf Chadraba, Jaromír Neumann, Karel Stejskal či Josef Krása). Příspěvek recipuje pozdější zahraniční kritiku ikonologického přístupu a ukazuje, že českou &quot;marxistickou&quot; ikonologii není nutné chápat jen jako popření původních ikonologických principů, ale v jistém smyslu spíše jako jejich naplnění. V tomto směru pouze tak či onak chápaná marxistická filosofie dějin nahradila kontinuitu humanistických ideálů, jež chtěl učinit osou svého přístupu Erwin Panofsky. Tato pozorování pak slouží na závěr statě k úvahám nakolik někdejší ikonologické struktury a přístupy přežívají i v současných domácích dějinách umění.

  • Název v anglickém jazyce

    Erwin Panofsky and Czech Iconological School

  • Popis výsledku anglicky

    This paper focuses on the reception of Erwin Panofsky&apos;s iconological method in Czechoslovak art history at the end of the fifties and beginning of the sixties of the 20th century. It shows how iconology was understood to be the natural outcome of the Geistgeschichte of Max Dvorak and also how it was received positively as an approach that made it possible to perceive in art the manifestations of the rules of the Marxist-oriented theory of historical development. The very category of intrinsic meaning which Panofsky puts forward is compliant with this approach. A work understood as a sort of condensation of the &apos;fundamental principles and attitudes of a nation, era or class&apos; could, as opposed to a work resulting from autonomous artistic development, become the theme of a new Marxist art history striving simultaneously to overcome the original dogmatism of the Stalinist period at the beginning of the fifties. In the promotion of these approaches a fundamental role was played in particular by the generation of young art historians coming to the fore in the field at precisely this time (such as Rudolf Chadraba, Jaromir Neumann, Karel Stejskal or Josef Krasa). The paper briefly reviews the later foreign criticism of the iconological approach and shows that the Czech &apos;Marxist&apos; iconology need not be understood merely as the denial of the original iconological principles, but in a certain sense rather as their fulfilment. In this direction only the Marxist philosophy of history, understood in one way or another, replaced the concept of humanism which Erwin Panofsky wished to make the axis of his approach. These observations then serve at the end of the article for considerations regarding the extent to which the former iconological structures and standpoints still survive even in contemporary Czech art history.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Umění

  • ISSN

    0049-5123

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    66

  • Číslo periodika v rámci svazku

    5

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    422-430

  • Kód UT WoS článku

    000467349500005

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85068054853