Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Curating access, shaping cultural memory: the Czech National Film archive in the era of digitisation

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F20%3A10402530" target="_blank" >RIV/00216208:11240/20:10402530 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=IU5t~_S4Ii" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=IU5t~_S4Ii</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/2040350X.2019.1708044" target="_blank" >10.1080/2040350X.2019.1708044</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Curating access, shaping cultural memory: the Czech National Film archive in the era of digitisation

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Audiovisual archiving has two main objectives: preservation of heritage and ensuring its accessibility. This article directs the focus especially on the latter. In the framework of cultural memory, I explore the current policies and practices of the Czech National Film Archive (NFA) that govern access to its digitized collections.The adoption of digital technologies has caused profound changes not only in storing of audiovisual works, but also in their exhibition, distribution and sharing. The goal of this article is to review the curatorial processes of the NFA by which the works are selected for priority digitization and digital restoration and to map at least the most important platforms at which digitized content is exhibited or shared. From the point of view of memory, it is meaningful to ask what parts of Czech cinematography are highlighted and why, and also to look at how is the archival footage presented to contemporary public, for example through cataloging, descriptive or interpretive texts and other information that create the framework for its reception.

  • Název v anglickém jazyce

    Curating access, shaping cultural memory: the Czech National Film archive in the era of digitisation

  • Popis výsledku anglicky

    Audiovisual archiving has two main objectives: preservation of heritage and ensuring its accessibility. This article directs the focus especially on the latter. In the framework of cultural memory, I explore the current policies and practices of the Czech National Film Archive (NFA) that govern access to its digitized collections.The adoption of digital technologies has caused profound changes not only in storing of audiovisual works, but also in their exhibition, distribution and sharing. The goal of this article is to review the curatorial processes of the NFA by which the works are selected for priority digitization and digital restoration and to map at least the most important platforms at which digitized content is exhibited or shared. From the point of view of memory, it is meaningful to ask what parts of Czech cinematography are highlighted and why, and also to look at how is the archival footage presented to contemporary public, for example through cataloging, descriptive or interpretive texts and other information that create the framework for its reception.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50802 - Media and socio-cultural communication

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Studies in Eastern European Cinema

  • ISSN

    2040-350X

  • e-ISSN

    2040-3518

  • Svazek periodika

    11

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    186-201

  • Kód UT WoS článku

    001003142900006

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85078611602