Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Čemu nás učí estetická citlivost a musíme se jí učit?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F20%3A10414786" target="_blank" >RIV/00216208:11240/20:10414786 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.pulib.sk/web/pdf/web/viewer.html?file=/web/kniznica/elpub/dokument/Kopcakova3/subor/9788055525174.pdf" target="_blank" >http://www.pulib.sk/web/pdf/web/viewer.html?file=/web/kniznica/elpub/dokument/Kopcakova3/subor/9788055525174.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Čemu nás učí estetická citlivost a musíme se jí učit?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Tento příspěvek by se rád věnoval otázce, jak a čím na nás působí estetická zkušenost na základě textů Emmanuela Lévinase. Pokud totiž Lévinas ve své filosofii tvrdil, že pouze druhý člověk nás může skutečně vyučovat - protože od něj vychází všechna jinakost, a že nás vyučuje dobru a odpovědnosti - pak měl zároveň za to, že i krása nás má přivádět ke smyslu dobra. Nejprve se pokusíme odpovědět, jak něčeho takového může estetická zkušenost vůbec dosahovat (a proč by měla). To, co má totiž s etickou situací společného, je to, že krása na nás podle Lévinase působí pouze tehdy, pokud nás v nás vyvolává zcela primordiální citlivost vůči jinému. Krása nás pak musí zraňovat nepochopitelným, má-li nás vyučovat respektu vůči jinakosti, který leží vždy za hranicemi našeho běžného přístupu ke světu, našeho chápání, zmocňování a manipulace s věcmi či lidmi. Druhou otázkou bude, zdali bychom neměli na základě Lévinasových textů předpokládat, že touto fundamentální citlivostí disponuje každý člověk a zdali pak neztrácí estetická výchova veškerý smysl. V závěru se pokusím ukázat, že Lévinas, vycházeje z židovské myslitelské tradice, považuje studium za nutnou součást cesty za dobrem a že tato koncepce by měla odpovídat i na otázku po nezbytnosti naši estetickou citlivost pěstovat.

  • Název v anglickém jazyce

    What the aesthetic sensibility teaches us and do we have to learn it?

  • Popis výsledku anglicky

    My contribution considers the question of the reasons of aesthetic impact on the base of Emmanuel Lévinas&apos;s&apos;texts. If Lévinas claims in his philosophy that only the Other is able to really teach us anything - because he or she is the source of every alterity and that he or she can teach us the goodness and responsibility - than he also thought that precisely the beauty should lead us to the sense of good. First, we respond the question how should be something like that even possible in aesthetic experience (and why it should bet his case at all). What has the beauty in common with ethical situations is the primordial sensibility to the otherness. Beauty has to hurt us through incomprehensible to teach us the respect to this otherness which always lays beyond the borders of our common attitude to the world, beyond our understanding, our control and manipulating the things or other people. Our second question is if we should thanks to Levinas&apos;s writings presuppose that every man is always endowed with such sensibility - and if aesthetic education doesn&apos;t loose any sense. In the end we will show that Lévinas (proceeding from the tradition of jewish thinkers) considers exactly the study as the necessary component of our way to the goodness - and we will show that this concepiton should be applicable to our question of the necessity to cultivate ou aesthetic sensibility too.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60400 - Arts (arts, history of arts, performing arts, music)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    SÚRADNICE ESTETIKY, UMENIA A KULTÚRY V. Estetická výchova a prax vyučovania estetiky v kontextoch európskeho estetického myslenia 19. a 20. storočia - dialóg s tradíciou a súčasné koncepcie

  • ISBN

    978-80-555-2516-7

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    200-217

  • Název nakladatele

    Prešovská univerzita v Prešove

  • Místo vydání

    Prešov

  • Místo konání akce

    Prešovská Univerzita v Prešově

  • Datum konání akce

    7. 11. 2019

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku