Problematika sebevraždy z pozice J. G. Herdera
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F21%3A10430919" target="_blank" >RIV/00216208:11240/21:10430919 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=G5ofKy1_k9" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=G5ofKy1_k9</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Problematika sebevraždy z pozice J. G. Herdera
Popis výsledku v původním jazyce
Ve svém příspěvku jsem si dal za cíl interpretovat problém sebevraždy z pozice J. G. Herdera. Zkoumaný fenomén se zde ukazuje jako stěžejní pro autorovu koncepci lidskosti jako takové. Důležitým pojmem pro celou mou studii je pojem příběhu. Neboť právě příběh o sebevraždě je zde tím, co samotnou sebevraždu umožňuje. Člověk se v Herderově optice učí vždy nápodobou. Napodobované jednání poté aplikuje na skutečnost, pakliže jsou podmínky pro aplikaci přijatelné. Jinými slovy člověk spáchá sebevraždu, pouze pokud mu to příběh umožňuje. Zároveň tím, že samotný příběh o sebevraždě existuje, se člověk utvrzuje ve svém lidství. Tento příběh je zde jakýmsi dokladem toho, že člověk může "konat k smrti". Tedy milovat k smrti, nenávidět k smrti, být zoufalý k smrti atd. A to je velký rozdíl od zvířete, které nic takového nesvede. A právě v tomto rozdílu se skrývá dle Herdera lidskost. Závěrem se pokusím nastínit ještě pár dalších momentů. Například, když se tedy člověk učí nápodobou, pak musel existovat jakýsi "první" sebevrah, který se stal prvním v této sebevražedné tradici a díky kterému o sebevraždě mohl vzniknout příběh.
Název v anglickém jazyce
Problematics of suicide from the position of J. G. Herder
Popis výsledku anglicky
"Problematics of suicide from the position of J. G. Herder." In my article I want to take a problem of suicide and interpret it by a specific optic of J. G. Herder. My investigation of this phenomenon claims to show how interesting is thinking about suicide for the whole Herder's conception of humanity. The very important term here is absolutely the term of a story. Because the story is here what permits us to commit a suicide. The man seen through Herder's eyes learns only by an emulation. Emulated concept of action he applies to the reality just when conditions of the particular action are present. On the other hand just the fact that this story about suicide exists shows a man much more confirmed in his own humanity. This story is here taken as an evidence that the human may somehow "act to the death". So human may love to the death, hate to the death, desperated to the death etc. And this is a significant difference between a human and an animal which can't do either of those. And by Herder in this difference is hidden some kind of our humanity. In the end I'll try to show some more inquiry emerging with the theme. For example if human learn only by an emulation then there had to be some "first" suicide which created a story about it.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
ERGOT. Revue pro filosofii a společenské vědy [online]
ISSN
2533-7564
e-ISSN
—
Svazek periodika
Neuveden
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
70-75
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—