Forenzní estetika: archeologie nedávné minulosti a projekce budoucnosti
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F22%3A10453446" target="_blank" >RIV/00216208:11240/22:10453446 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=vdZS83NLPh" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=vdZS83NLPh</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Forenzní estetika: archeologie nedávné minulosti a projekce budoucnosti
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem článku je představit a interpretovat nově vzniklý obor tzv. forenzní estetiky, který zavedl Eyal Weizman na počátku roku 2010, kdy založil agenturu Centre of Forensic Architecture. Tato agentura je známá využíváním vizualizačních technologií, digitálních projekcí, kartografických nástrojů pro analýzu geopolitických a geografických proměn prostředí, záznamových médií a obrazů ze sociálních sítí, aby odhalila a zviditelnila stopy násilí, které jsou vepsány nejen do lidských těl, ale také do archi- tektury, městského prostředí a těla Země. V druhé části článku se zabývám současným uměním, které by se dalo označit za forenzní estetiku, konkrétně uměleckou produkcí Hito Steyerl, Trevora Paglena a výstavou v ZKM v Karlsruhe nazvanou Critical Zones..
Název v anglickém jazyce
Forensic Aesthetics: Archaeology of the Recent Past and a Projection of the Future
Popis výsledku anglicky
The article aims to present and interpret the newly established field of so-called forensic aesthetics, introduced by Eyal Weizman in the early 2010s, when he founded the Centre of Forensic Architecture agency. The agency is known for the use of visualization tech- nologies, digital projections, cartographic tools for analyzing geopolitical and geographical environmental transformations, recording media, and images from social net- works, in order to reveal and make visible the trac- es of violence that are not only inscribed in human bodies, but also in archi- tecture, urban environ- ments, and the body of the Earth. In the second part of the article, I deal with contemporary art, which could be labelled as forensic aesthetics, namely with the artistic production of Hito Steyerl, Trevor Paglen, and an exhibition at ZKM in Karlsruhe called Critical Zones.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA22-17984S" target="_blank" >GA22-17984S: Ohniskové obrazy: násilí a nelidskost v současném umění a mediální kultuře</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny
ISSN
1802-8918
e-ISSN
—
Svazek periodika
16
Číslo periodika v rámci svazku
33
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
25
Strana od-do
85-109
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—