Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Princip inovace v myšlení Maurice Merleau-Pontyho a Jana Mukařovského

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F22%3A10453587" target="_blank" >RIV/00216208:11240/22:10453587 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=dZrtMWCQl4" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=dZrtMWCQl4</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Princip inovace v myšlení Maurice Merleau-Pontyho a Jana Mukařovského

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem studie je porovnat princip inovace ve filosofii řeči francouzského fenomenologa Maurice Merleau-Pontyho a v estetice českého strukturalisty Jana Mukařovského. Třebaže východiska obou autorů jsou vzdálená, ukazuje se, že inovaci považují oba za určující faktor, který umožňuje jednotlivci i celé společnosti, aby oživovali zavedené konvence, a tím se hlouběji poznávali a vyvíjeli. Prolnutí přístupů obou autorů se zřetelně ukazuje na jejich vztahu ke strukturalismu švýcarského lingvisty Ferdinanda de Saussura. Obdivují jeho &quot;princip diference&quot;, ale na rozdíl od Saussura jej využívají k vysvětlení inovativních jevů. Jak Merleau-Ponty, tak Mukařovský nacházejí na strukturalismu jisté limity. Oba se kloní k názoru, že veškerou skutečnost nelze redukovat na jazykovou strukturu, neboť existují aspekty skutečnosti, které se strukturaci vzpírají. Merleau-Pontyho vedou k tomuto stanovisku fenomenologické motivace: je třeba zohlednit vnímaný svět s jeho smyslově pociťovatelnými, tělesnými aspekty, jež proudí řečí jako jakési mezery či ticho. Mukařovského k mezím strukturalismu postupně vede vědomí o komplexitě uměleckých děl jakožto nejvýznačnějšího typu inovativních jevů. Díla oslovují vnímatele nejen neotřelým uspořádáním významů, ale i &quot;dojmem hluboké trhliny&quot;, jež vztahuje vnímatele k nestrukturovatelné realitě.

  • Název v anglickém jazyce

    The Principle of Innovation in Maurice Merleau-Pontyʼs and Jan Mukařovskýʼs Thought

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of the study is to compare the use of the principle of innovation in the philosophy of language of the French phenomenologist Maurice Merleau-Ponty and in the aesthetics of the Czech structuralist Jan Mukařovský. Although the starting points of the two thinkers are very different, it turns out that they both view innovation as a phenomenon of decisive importance. They both hold that innovation enables both individuals and the society as a whole to evolve, renew established conventions, and thereby to achieve a deeper understanding of themselves. Similarities between the two thinkers are most apparent in their relation to the structuralism of the Swiss linguist Ferdinand de Saussure. Merleau-Ponty and Mukařovský both endorse his principle of difference and both use it to explain innovative phenomena. They also identify some limitations of structuralism and conclude that all reality cannot be reduced to language structure. Some aspects of reality resist structuration. Merleau-Ponty is driven to this conclusion by his phenomenological motivations, a belief that one needs to take into account the world with its sensible, physical aspects, which flow into language in the form of lacunae or silence. Mukařovský explores the limits of structuralism driven by his awareness of complexity of works of art, which he views as the most important innovative phenomena. Works of art, he claims, address perceivers not only by an unusual arrangement of meanings but also by an &quot;image of deep rupture&quot;, which draws perceivers&apos; attention to unstructured reality.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60400 - Arts (arts, history of arts, performing arts, music)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Kuděj

  • ISSN

    1211-8109

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    23

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    75-89

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus