The Cruelty of Waking: Ahypnotic Experience in The World of Franz Kafka
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F23%3A10478299" target="_blank" >RIV/00216208:11240/23:10478299 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=yJvEgBMb6-" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=yJvEgBMb6-</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.46854/fc.2023.1s40" target="_blank" >10.46854/fc.2023.1s40</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
The Cruelty of Waking: Ahypnotic Experience in The World of Franz Kafka
Popis výsledku v původním jazyce
The study interprets two novels by Kafka (Metamorphosis and Disciplinary Camp), and shows that one of the motives both novels share is the "ahypnotic experience", i.e., the state in which the character of the story is frightened by sleep, since in sleep he loses control over himself, and is given up to the forces which rid him of of his human form (Metamorphosis). Based on the analysis of the apparatus of torture, interpreted here as "apparatus for producing justice", the paper argues that for Kafka, the law means not freedom, but inhumanity (Disciplinary Camp). The following part of the paper explains that a similar process is uncovered in Donnarumma's Amygdala art installation, and poses the question as to whether the increasing autonomy of modern technology intensifies Kafka's fears of dehumanisation of the world. The final part of the paper offers an alternative conclusion
Název v anglickém jazyce
The Cruelty of Waking: Ahypnotic Experience in The World of Franz Kafka
Popis výsledku anglicky
The study interprets two novels by Kafka (Metamorphosis and Disciplinary Camp), and shows that one of the motives both novels share is the "ahypnotic experience", i.e., the state in which the character of the story is frightened by sleep, since in sleep he loses control over himself, and is given up to the forces which rid him of of his human form (Metamorphosis). Based on the analysis of the apparatus of torture, interpreted here as "apparatus for producing justice", the paper argues that for Kafka, the law means not freedom, but inhumanity (Disciplinary Camp). The following part of the paper explains that a similar process is uncovered in Donnarumma's Amygdala art installation, and poses the question as to whether the increasing autonomy of modern technology intensifies Kafka's fears of dehumanisation of the world. The final part of the paper offers an alternative conclusion
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA22-17984S" target="_blank" >GA22-17984S: Ohniskové obrazy: násilí a nelidskost v současném umění a mediální kultuře</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Filosofický časopis
ISSN
0015-1831
e-ISSN
—
Svazek periodika
71
Číslo periodika v rámci svazku
Special Issue 1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
27
Strana od-do
40-66
Kód UT WoS článku
001163048000003
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85186183257