Speculative Sons of Ulysses and the Inhuman "Worlds without People"
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F23%3A10478302" target="_blank" >RIV/00216208:11240/23:10478302 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=7d3cKjQ9wX" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=7d3cKjQ9wX</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.46854/fc.2023.1s112" target="_blank" >10.46854/fc.2023.1s112</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Speculative Sons of Ulysses and the Inhuman "Worlds without People"
Popis výsledku v původním jazyce
The paper focuses on the repeated and systematic references to the figure of Ulysses in the work of Quentin Meillassoux, Ray Brassier, Eugene Thacker, and Reza Negarestani. These are not random occurrences; Ulysses represents a key figure in the mutually interconnected visions and reflections related to the idea of a "world without people" that binds the named authors implicitly and explicitly to the originally Dantean imagery. Through a detailed exposition of the Ulyssean positions of the philosophers in question, the essay demonstrates twofold: first, that the "nihilistic branch" of speculative realism can be read as a specific inversion of the Dantean agenda, and second, that in light of the arguments of "transcendental nihilism" and the logical radicalization of the Ulyssean figure, Dante's Divine Comedy can be read as an anachronistic speculative project.
Název v anglickém jazyce
Speculative Sons of Ulysses and the Inhuman "Worlds without People"
Popis výsledku anglicky
The paper focuses on the repeated and systematic references to the figure of Ulysses in the work of Quentin Meillassoux, Ray Brassier, Eugene Thacker, and Reza Negarestani. These are not random occurrences; Ulysses represents a key figure in the mutually interconnected visions and reflections related to the idea of a "world without people" that binds the named authors implicitly and explicitly to the originally Dantean imagery. Through a detailed exposition of the Ulyssean positions of the philosophers in question, the essay demonstrates twofold: first, that the "nihilistic branch" of speculative realism can be read as a specific inversion of the Dantean agenda, and second, that in light of the arguments of "transcendental nihilism" and the logical radicalization of the Ulyssean figure, Dante's Divine Comedy can be read as an anachronistic speculative project.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA22-17984S" target="_blank" >GA22-17984S: Ohniskové obrazy: násilí a nelidskost v současném umění a mediální kultuře</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Filosofický časopis
ISSN
0015-1831
e-ISSN
—
Svazek periodika
71
Číslo periodika v rámci svazku
Special issue 1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
29
Strana od-do
112-140
Kód UT WoS článku
001163048000006
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85186241736