Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Should I stay or should I go? Three-year-olds' reactions to appropriate motives to interrupt a joint activity

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F23%3A10480388" target="_blank" >RIV/00216208:11240/23:10480388 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=0MHn1h_SM3" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=0MHn1h_SM3</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0288401" target="_blank" >10.1371/journal.pone.0288401</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Should I stay or should I go? Three-year-olds' reactions to appropriate motives to interrupt a joint activity

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Understanding when it is acceptable to interrupt a joint activity is an important part of understanding what cooperation entails. Philosophical analyses have suggested that we should release our partner from a joint activity anytime the activity conflicts with fulfilling a moral obligation. To probe young children&apos;s understanding of this aspect, we investigated whether 3-year-old children (N = 60) are sensitive to the legitimacy of motives (selfish condition vs. moral condition) leading agents to intentionally interrupt their joint activity. We measured whether children protested or released their partner by scoring their reactions. Our results indicate that children did not manifest different reactions when the motive behind their partner leaving was moral than when the motive was selfish. However, our data showed a stable pattern: regardless of the partner&apos;s motives, some 3-year-olds take initiatives to release their partners from joint activity, suggesting that measuring release is a valuable tool for investigating joint action.

  • Název v anglickém jazyce

    Should I stay or should I go? Three-year-olds' reactions to appropriate motives to interrupt a joint activity

  • Popis výsledku anglicky

    Understanding when it is acceptable to interrupt a joint activity is an important part of understanding what cooperation entails. Philosophical analyses have suggested that we should release our partner from a joint activity anytime the activity conflicts with fulfilling a moral obligation. To probe young children&apos;s understanding of this aspect, we investigated whether 3-year-old children (N = 60) are sensitive to the legitimacy of motives (selfish condition vs. moral condition) leading agents to intentionally interrupt their joint activity. We measured whether children protested or released their partner by scoring their reactions. Our results indicate that children did not manifest different reactions when the motive behind their partner leaving was moral than when the motive was selfish. However, our data showed a stable pattern: regardless of the partner&apos;s motives, some 3-year-olds take initiatives to release their partners from joint activity, suggesting that measuring release is a valuable tool for investigating joint action.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    PLoS One

  • ISSN

    1932-6203

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    18

  • Číslo periodika v rámci svazku

    7

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    e0288401

  • Kód UT WoS článku

    001030033800037

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85164847138