Lidská „přirozenost“ a člověk jako „autotraumatizátor“?: několik úvah o somatizaci kulturní evoluce a lidské nesoučasné současnosti
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F23%3A10494434" target="_blank" >RIV/00216208:11240/23:10494434 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=vuaxq4VRWs" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=vuaxq4VRWs</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.26806/fd.v15i2.487" target="_blank" >10.26806/fd.v15i2.487</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Lidská „přirozenost“ a člověk jako „autotraumatizátor“?: několik úvah o somatizaci kulturní evoluce a lidské nesoučasné současnosti
Popis výsledku v původním jazyce
Některá "opravná" hnutí dneška uvažují o možnosti vrátit se k původní lidské instinktivitě. Chtějí se tím vymanit ze současné kultury, kterou chápou jako člověka traumatizující. Toto úsilí je možné podrobit kritice pomocí teorie současné nesoučasnosti, teorie plastické a elastické fáze evoluce a teorie koevoluce genů a kultury. Můžeme tak stanovit "elastické synchronie" v nás (např. pomocí teorie axiální transformace či teorie procesu civilizace), které chápeme jako ustanovené určitou somatizací kulturní evoluce, a "elastické synchronie" vně nás, které mají povahu kulturních institucí. Napětí mezi lidskou "přirozeností" a kulturou je tak vždy nutné interpretovat ve smyslu vzájemného působení těchto dvou druhů elastických synchronií. Koncepce "elastické synchronie" je propojena s obecnou sémiotickou (triadické pojetí znaku) a biosémiotickou teorií. Jsou zvažovány různé způsoby dědičné fixace (somatizace) výsledků kulturního vývoje (koevoluce genů a kultury; vliv kultury na selekci genů; epigenetická fixace; vtištění v raných fázích postnatální ontogeneze) a způsoby jejich sociokulturní institucionalizace. Pojednávají se noetické, sociálně ontologické a individuálně psychologické důsledky takto vzniklých elastických synchronií. Je rozlišen radikální a zmírněný kulturní konstruktivismus. Autor při tom vychází z nominalistického stanoviska.
Název v anglickém jazyce
The human "naturalness" and human as a "self-traumatiser"?: several reflections on the somatisation of cultural evolution and a human unparallel simultaneousness
Popis výsledku anglicky
Some present-day "reconstructionist" movements consider the possibility to get back to the original human instinctive behavior. In this way, they want to break free from contemporary culture which they find to be traumatizing for human being. It is possible to put criticism to this efforts using the theory of unparallel simultaneousness, the theory of the plastic and elastic stages of evolution and the theory of the coevolution of genes and culture. In this way, we can determine "elastic synchronies" in us (using, for example, the theory of axial transformation or the theory of the civilizing process) which we understand as determined by a certain somatisation of cultural evolution and "elastic synchrony" outside us, having the nature of cultural institutions. The tension between the human "naturalness" and culture is therefore necessary to be interpreted in the sense of the mutual interaction of these two kinds of elastic synchronies. The concept of "elastic synchrony" is interwoven with general semiotic (the triadic model of codes) and bio-semiotic theory. The study considers various ways in the hereditary fixation (somatisation) of the results of cultural development (the coevolution of genes and culture; the influence of culture on the selection of genes; epigenetic fixation; imprint in the early stages of postnatal ontogenesis) as well as the ways of their socio-cultural institutionalisation. The noetic, socially ontological, and individually psychological consequences of elastic synchronies originated in this way are discussed. Radical cultural constructivism is distinguished from moderate one. The author adopts nominalist attitudes.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Filosofie dnes
ISSN
1804-0969
e-ISSN
1804-0969
Svazek periodika
15
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
37
Strana od-do
6-42
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—