Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Smrt ve filosofické antropologii: Scheler - Landsberg - Plessner

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F24%3A10484290" target="_blank" >RIV/00216208:11240/24:10484290 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Smrt ve filosofické antropologii: Scheler - Landsberg - Plessner

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V životě jsou prý jen dvě jistoty: smrt a daně. S jistotou víme, že zemřeme, jen nevíme kdy přesně. Nutnost smrti zaměstnávala myšlení pravděpodobně od okamžiku, kdy se zformovalo. Smrt doprovází život jako jeho stín a lidská mysl si vytvořila mechanismy vytěsnění povědomí o smrti a její nevyhnutelnosti, aby vůbec bylo možné vést život. K odpovědím na pokusy vypořádat se s faktem smrti náleží vedle náboženství i filosofie. Filosofické uchopení a vysvětlení života a jeho případného smyslu nemůže opomenout tematizovat spolu s životem právě i smrt, a to nejčastěji v podobě její redukce na pouhý protikladu žití. V podobě novější filosofické antropologie první poloviny 20. století došlo u Maxe Schelera, jeho žáka Paula Ludwiga Landsberga a po druhé světové válce u Helmutha Plessnera k novému pokusu promyslet podstatu smrti na základě tematizace její zkušenosti. Zpřístupňující zkušeností s podstatou smrti pro Schelera je stárnutí, pro Landsberga skon milované blízké osoby a pro Plessnera čas. Pochopení podstaty smrti má podle uvedených autorů vést k tomu, aby se v člověku pochopenému jakožto duchovní osoba znovu oživila víra v cosi jako život po smrti. Tím se zejména relativizuje výše uvedené pojetí smrti jako protikladu života, neboť smrt se v této filosoficko-antropologické perspektivě ukazuje jako aspekt a součást samotného univerzálního života, která vše živé spolu o to více propojuje. Neboť smrt není cosi rezervovaného pouze pro člověka, ale je vlastní všemu živému. Tím se pozice uvedených autorů ukazuje být naplněním jednoho z pojetí filosofie, kterým je poskytovat útěchu a smír.

  • Název v anglickém jazyce

    Death in Philosophical Anthropology: Scheler - Landsberg - Plessner

  • Popis výsledku anglicky

    There are only two certainties in life: death and taxes. We know for sure that we will die, we just don&apos;t know exactly when. The necessity of death has probably occupied human thought from the moment it was formed. Death accompanies life like its shadow, and the human mind has developed mechanisms to displace awareness of death and its inevitability in order to lead a life at all. Along with religion, philosophy is one of the answers to attempts to deal with the fact of death. A philosophical grasp and explanation of life and its possible meaning cannot fail to thematize death along with life, most often in the form of its reduction to the mere antithesis of living. In the form of the more recent philosophical anthropology of the first half of the twentieth century, a new attempt to think through the nature of death on the basis of the thematization of its experience was made by Max Scheler, his pupil Paul Ludwig Landsberg, and after the Second World War by Helmuth Plessner. For Scheler, the experience of the nature of death is ageing, for Landsberg the passing of a loved one person, and for Plessner time. Understanding the nature of death, according to these authors, should lead to a revival of belief in something like life after death. In particular, this relativizes the above-mentioned concept of death as the opposite of life, since death appears in this philosophical-anthropological perspective as an aspect and part of universal life itself, which connects all living things together all the more. For death is not something reserved for man alone, but is inherent in all living things. In this way, the position of these authors turns out to be the fulfilment of one of the concepts of philosophy, which is to provide consolation and reconciliation.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7476-366-3

  • Počet stran knihy

    162

  • Název nakladatele

    Togga

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS knihy