Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Kříž jako princip křesťanské imaginace na základě díla C. S. Lewise

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11260%2F18%3A10384199" target="_blank" >RIV/00216208:11260/18:10384199 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Kříž jako princip křesťanské imaginace na základě díla C. S. Lewise

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Základní charakteristikou křesťanské víry je její zakotvenost v trinitárním dogmatu, které je podkladem pro porozumění stvořeného světa jako jednoty v mnohosti a mnohosti v jednotě. Díky tomu jsou křesťané schopni dosáhnout komplexního pohledu na svět v celé jeho rozmanitosti. Článek má za cíl ukázat, že tento bipolární paradox je základním principem křesťanské imaginace. Taková imaginace je v pozadí každého křesťanského svědectví okolnímu světu. Křesťanská víra je nereduktivní a zahrnuje celou šíři stvořeného světa. Povaha křesťanské imaginace byla popsána v díle C. S. Lewise. Na tomto základě si můžeme všimnout, že je křesťanská imaginace christocentrická a Kristův kříž je jejím hlavním symbolem. Vertikální rovina kříže symbolizuje vztah mezi nebem a zemí, mezi vysokou a nízkou imaginací, nebo jinými slovy, mezi mýtem a realitou. Horizontální rovina symbolizuje rozmanitost stvoření a všechny možné pohledy na ni. V následování Krista bychom měli také vnímat vlastní život ne jako expresi vlastního já, ale jako imitaci Stvořitele.

  • Název v anglickém jazyce

    Cross as a Principle of Christian Imagination in the Work of C. S. Lewis

  • Popis výsledku anglicky

    The basic characteristic of Christian faith is its anchoring in Trinitarian dogma, which is the ground of understanding the created universe as a unity in diversity and diversity in unity. Thanks to this, Christians are able to get a complex view of the world in all its varieties. The paper aims to show that this bipolar paradox is the basic principle of Christian imagination. This kind of imagination lies in the background of each Christian testimony to the outer world. Christian faith is not reductive, but it involves the wholeness of created world. The character of Christian imagination has been described in the work of C. S. Lewis. On this basis, we can notice that Christian imagination is christocentric and Christ&apos;s cross is its principal symbol. Vertical level of the cross symbolizes the relation between the heaven and the earth, between high and low imagination or, in other words, between myth and reality. Horizontal level symbolizes the diversity of creation and all possible views on it. Last but not least, Jesus Christ on the cross is the full revelation of God. Following Christ, one should not conceive his or her life as the expression of himself or herself but rather as the imitation of the Creator. Keywords: C. S. Lewis; Imagination; Art and Theology; Fundamental

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60303 - Theology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Theologická revue

  • ISSN

    1211-7617

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    89

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    49-63

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus