Knětství v prvních staletích církve II. 4.-5. století
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11260%2F18%3A10384700" target="_blank" >RIV/00216208:11260/18:10384700 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Knětství v prvních staletích církve II. 4.-5. století
Popis výsledku v původním jazyce
Počátek 4. století představuje pro církev obrovskou změnu. Milánským ediktem (313) se křesťanství stává dovoleným náboženstvím (religio licita) a církvi se od římských císařů dostává mnoha privilegií. Společenská situace křesťanů se značně mění a postavení služebníků církve, zvláště biskupů, získává i z hlediska civilního práva velkou prestiž. Současně se ale církev ocitá uprostřed vášnivých teologických diskusí, kdo je Kristus a jaké jsou vztahy mezi božskými osobami. Zvláště na křesťanském Východě tento zápas o apoštolskou nauku, vedený především s ariány, ale také dalšími herezemi, zastínil v církvi vše ostatní. Není tedy divu, že u východních autorů začátku 4. století se objevuje poměrně málo reflexí služebného kněžství. Nalezneme je u kappadockých otců, Basila a obou Řehořů, kteří na církevní službu začnou pohlížet prismatem asketických ideálů mnišského hnutí. Mnišské ideály jsou určujícím měřítkem také pro Jana Zlatoústého, který je autorem prvního spisu věnovaného přímo kněžství (De sacerdotio). Poslední představovaný východní autor, Synesios z Kyrény, je dědicem antické vzdělanosti a filosofie, žákem alexandrijské filosofky Hypatie. Jeho ideál života a služby biskupa čerpá ještě více než u předchozích autorů z klasických zdrojů. Křesťanský Západ je v tomto svazku zastoupen četněji. Jako první svébytný autor se vynořuje Hilarius z Poitiers, který díky svému exilu obohatil západní teologii o kontakt s východními autory. Anonymní autor označovaný jako "Ambrosiaster" je pro změnu svědkem římského prostředí a svědčí o uspořádání i potížích římské církve 2. poloviny 4. století. Ambrož jako biskup významného císařského sídelního města Milána přinesl na Západ některé důrazy a asketické ideály, s nimiž se seznámil u kappadockých otců. Shromáždil kolem sebe několik žáků - biskupů severoitalských měst, z nichž krátce představíme dva: Chromatia z Akvileje a Maxima z Turína. Jeroným zůstal mezi všemi uvedenými autory jako jediný presbyterem, navíc se v prvé řadě považoval za mnicha a vzdělance, který svůj život zasvětil Písmu, a přesto je i jeho pohled na kněžství, formovaný studiem Písma, v lecčem aktuální. Žádný jiný starověký autor neovlivnil západní teologii tolik jako Afričan Augustin, jehož spisy a osobní svědectví ukazují, jak nesnadné je v roli biskupa sladit všechny požadavky kladené na křesťana a biskupa. Posledním autorem je Lev Veliký, jehož promluvy na výroční den biskupského svěcení poukazují na zvláštnost této služby.
Název v anglickém jazyce
Priesthood in the First Centuries of the Church II. 4th to 5th Centuries
Popis výsledku anglicky
The book Priesthood in the First Centuries of the Church. II: Fourth to Fifth Centuries is a continuation of the previous book dedicated to the Patristic theology of the priesthood in the first three centuries. It provides an overview of Patristic view on the priesthood in the writings of the Church Fathers of the 4th and the 5th century both in the East and the West. Each chapter provides a concise summary of the Church Father's life and theology of the priesthood, followed by an anthology of the primary texts related to the ministry of bishops and priests. The first part focuses on the Eastern Church Fathers, starting with the Cappadocians, i.e. with Basil of Caesarea, Gregory of Nazianzus, and Gregory of Nyssa. The most prolific author regarding the priesthood, which is John Chrysostom, is studied and presented as well. Then, an example of a bishop who was part both of the classical and the Christian world is made, i.e. that of Synesius of Cyrene. As the Western Fathers show much more interest in the ministry of the bishops and the priests, the second part is dedicated to them, starting with the Council of Elvira, followed by Hilarius of Arles, the Ambrosiaster, Ambrose of Milan, and his circle, Chromatius of Aquileia, and Maximus of Turin. After the presentation of Jerome of Stridon, much attention is given to the greatest of the Western Christian writers, i.e. to Augustine of Hippo. The last of the studied authors is Leo the Great. The book also provides ample bibliography on the ancient Christian writers and their theology of the priesthood, and indices.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
60303 - Theology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7575-038-9
Počet stran knihy
242
Název nakladatele
Krystal OP
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—