Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

"Groteskní realismus". Zájem o vyobrazení lidí s tělesnými deformacemi v českém renesančním a manýristickém prostředí

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11260%2F18%3A10392649" target="_blank" >RIV/00216208:11260/18:10392649 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    "Groteskní realismus". Zájem o vyobrazení lidí s tělesnými deformacemi v českém renesančním a manýristickém prostředí

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek &quot;Groteskní realismus&quot;. Zájem o vyobrazení lidí s tělesnými deformacemi v českém renesančním a manýristickém prostředí&quot; pojednává o třech vyobrazeních zachycujících deformovanou podobu lidského těla v 16. začátkem 17. století. Na příkladech děl Dominica Custose, Dirka de Quada Van Ravesteyna a Heinricha Weiricha se pokusíme ověřit koncepci &quot;groteskního realismu&quot; Michaila Bachtina. Většina lidí v 16. století přirovnávala osoby trpící zvláštními druhy nemocí k podivuhodným lidským bytostem. Překvapivé je to, že podobné kuriozity byly v oblibě nejen u široké veřejnosti, ale dokonce i na šlechtických a královských dvorech. Z estetického hlediska podobná záliba představuje velký problém kvůli tomu, že &quot;námět&quot; deformované podoby lidského těla porušoval klasický kánon krásy, který se používal během renesance. V tomto příspěvku prozkoumáme souvislost mezi groteskou a abnormalitou. Předvedeme působení groteskního mechanismu, který je součástí vyobrazení deformovaných podob lidského těla na konci 16. a začátku 17. století. Zjistíme, proč podobné kuriozity byly v oblibě na šlechtických a královských dvorech a proč sloužili inspirací pro umělce. Příspěvek se také zabývá otázkou manýrismu v českých zemích koncem 16. začátku 17. století.

  • Název v anglickém jazyce

    Grotesque Realism. Interest in Portraying People with Physical Deformities in the Bohemian Renaissance and Mannerist Milieu

  • Popis výsledku anglicky

    The contribution deals in detail with the decoration of one of the side chapels in the The contribution called &quot;Grotesque Realism. Interest in depicting people with physical deformities in the Bohemian Renaissance and Mannerist Milieu&quot; presents three depictions portraying deformed human bodies in the 16th and early 17th century. Using the examples of the works by Dominic Custos, Dirk de Quad Van Ravesteyn and Heinrich Weirich we will try to verify the conception of &quot;grotesque realism&quot; by Michail Bachtin. Most people in the 16th century considered persons suffering from unusual illnesses to be peculiar human beings. It is surprising that these curiosities were popular not only among the general public but also at aristocratic and royal courts. From the aesthetic point of view, this is a big problem as the &quot;topic&quot; of a deformed human body contradicted the classic canon of beauty in the Renaissance. In this contribution we will examine the connection between the grotesque and abnormality. We will show the effect of the grotesque mechanism which is part of the depiction of deformed human bodies at the end of the 16th and beginning of the 17th century. We will learn why similar curiosities were popular at aristocratic and royal courts and why they were an inspiration for artists. The contribution also deals with Mannerism in Bohemia at the end of the 16th century and beginning of the 17th century.of Assumption of Mary in Velehrad. The preserved chapel decoration can undoubt- edly be connected with several drawings from the collection of the Research Library in Olomouc and other private collections.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Nevidíme, co nevíme. Sborník příspěvků z mezinárodní konference studentů doktorských studijních programů

  • ISBN

    978-80-87922-16-3

  • ISSN

  • e-ISSN

    neuvedeno

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    65-72

  • Název nakladatele

    Katolická teologický fakulta Univerzity Karlovy

  • Místo vydání

    Praha

  • Místo konání akce

    Praha

  • Datum konání akce

    26. 4. 2018

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku