Zapomenuté obrazy adorace Krista na pražských Hradčanech
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11260%2F24%3A10488711" target="_blank" >RIV/00216208:11260/24:10488711 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=CqL5LOlb2J" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=CqL5LOlb2J</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.56112/sp.2024.1.01" target="_blank" >10.56112/sp.2024.1.01</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Zapomenuté obrazy adorace Krista na pražských Hradčanech
Popis výsledku v původním jazyce
Text interpretuje hlavní oltářní plátno z kostela Narození Páně v raně barokním komplexu pražské Lorety i celé poutní místo prostřednictvím učení o Neposkvrněném početí Panny Marie. Na základě záznamů kapucínských análů a dalších archivních pramenů otevírá doposud přehlíženou otázku vzniku samotného kostela Narození Páně, který byl výrazně a opakovaně přestavován v první polovině 18. století. Navzdory tomu zde bylo opakovaně osazováno toto původní oltářní plátno, což svědčí o velké místní úctě k tomuto dílu či vyobrazení. Článek dále poukazuje na návaznost tohoto motivu na text Vidění (Revelationes) sv. Brigity Švédské (* 1303 - + 1373) a další literární zdroje spojené především s františkánskou spiritualitou, jak ji ve svém díle představuje např. sv. Vavřinec z Brindisi (* 1559 - + 1619). Oltářní plátno i jeho starší verze uložená ve sbírkách Pražského hradu jsou dále porovnána s lombardskou skupinou maleb stejného námětu interpretovanou jako netypické lokální znázornění učení o Neposkvrněném početí Panny Marie. Díky tomu, ale i díky dalším popisovaným souvislostem, je možné zhodnotit, že pražské malby, i uskupení samotného poutního místa, odkazují na tento teologický motiv.
Název v anglickém jazyce
Forgotten Paintings of the Adoration of Christ in Prague's Hradčany
Popis výsledku anglicky
The text interprets the main altar canvas from the Church of the Nativity of the Lord in the early Baroque complex of Prague's Loreta and the entire pilgrimage site through the doctrine of the Immaculate Conception of the Virgin Mary. Based on the records of the Capuchin Annals and other archival sources, it opens up the hitherto overlooked question of the origin of the Church of the Nativity of Our Lord, which was significantly and repeatedly rebuilt in the first half of the 18th century. Despite this, the original altar canvas has been used again and again, which shows the great local respect for this work or motif. The article also points out the relation of this motif with the text of the Revelations of Saint Bridget of Sweden (* 1303 - + 1373) and other literary sources, especially those associated with Franciscan spirituality, such as the work of Saint Lawrence of Brindisi (* 1559 - + 1619). Comparison of the altar canvas and its older version in the Prague Castle collections with a Lombard group of paintings on the same theme, interpreted as an atypical local representation of the doctrine of the Immaculate Conception of the Virgin Mary, and other described features, allow to assess that the Prague paintings, as well as the layout of the pilgrimage site itself, refer to this theological motif.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Staletá Praha
ISSN
0231-6056
e-ISSN
3029-5483
Svazek periodika
40
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
22
Strana od-do
2-23
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85212763402