Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Jaspers's Struggle for the Idea of the University

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11260%2F24%3A10490690" target="_blank" >RIV/00216208:11260/24:10490690 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=ZFavxOkjBe" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=ZFavxOkjBe</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.12775/RF.2024.002" target="_blank" >10.12775/RF.2024.002</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Jaspers's Struggle for the Idea of the University

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The aim of the study presented here is to show that Jaspers&apos;s idea of university is intended to present a defense of philosophical life of a university against its reduction to a merely utilitarian concept. Jaspers follows up on the enlightened role of philosophy within university education and develops it in the conditions of the &quot;dark&quot; twentieth century. He views philosophical life as a precondition for preserving university as a place of a close bond between science and humanity, which turned out to be much needed at a time of the rise of Nazism in Germany. The study shows the crucial importance of philosophy, science and education in Jaspers&apos;s thought for the preservation of a free university. This study shows, within a historical context, the restoration of university in democratic condi-tions after the end of the Nazi Era.

  • Název v anglickém jazyce

    Jaspers's Struggle for the Idea of the University

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of the study presented here is to show that Jaspers&apos;s idea of university is intended to present a defense of philosophical life of a university against its reduction to a merely utilitarian concept. Jaspers follows up on the enlightened role of philosophy within university education and develops it in the conditions of the &quot;dark&quot; twentieth century. He views philosophical life as a precondition for preserving university as a place of a close bond between science and humanity, which turned out to be much needed at a time of the rise of Nazism in Germany. The study shows the crucial importance of philosophy, science and education in Jaspers&apos;s thought for the preservation of a free university. This study shows, within a historical context, the restoration of university in democratic condi-tions after the end of the Nazi Era.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Ruch Filozoficzny

  • ISSN

    0035-9599

  • e-ISSN

    2545-3173

  • Svazek periodika

    LXXX

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    PL - Polská republika

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    8-22

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85191598187