Jaspers's Struggle for the Idea of the University
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11260%2F24%3A10490690" target="_blank" >RIV/00216208:11260/24:10490690 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=ZFavxOkjBe" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=ZFavxOkjBe</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.12775/RF.2024.002" target="_blank" >10.12775/RF.2024.002</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Jaspers's Struggle for the Idea of the University
Popis výsledku v původním jazyce
The aim of the study presented here is to show that Jaspers's idea of university is intended to present a defense of philosophical life of a university against its reduction to a merely utilitarian concept. Jaspers follows up on the enlightened role of philosophy within university education and develops it in the conditions of the "dark" twentieth century. He views philosophical life as a precondition for preserving university as a place of a close bond between science and humanity, which turned out to be much needed at a time of the rise of Nazism in Germany. The study shows the crucial importance of philosophy, science and education in Jaspers's thought for the preservation of a free university. This study shows, within a historical context, the restoration of university in democratic condi-tions after the end of the Nazi Era.
Název v anglickém jazyce
Jaspers's Struggle for the Idea of the University
Popis výsledku anglicky
The aim of the study presented here is to show that Jaspers's idea of university is intended to present a defense of philosophical life of a university against its reduction to a merely utilitarian concept. Jaspers follows up on the enlightened role of philosophy within university education and develops it in the conditions of the "dark" twentieth century. He views philosophical life as a precondition for preserving university as a place of a close bond between science and humanity, which turned out to be much needed at a time of the rise of Nazism in Germany. The study shows the crucial importance of philosophy, science and education in Jaspers's thought for the preservation of a free university. This study shows, within a historical context, the restoration of university in democratic condi-tions after the end of the Nazi Era.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Ruch Filozoficzny
ISSN
0035-9599
e-ISSN
2545-3173
Svazek periodika
LXXX
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
PL - Polská republika
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
8-22
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85191598187