Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Rituální zákony v Barnabášově epištole

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11270%2F12%3A10134017" target="_blank" >RIV/00216208:11270/12:10134017 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Rituální zákony v Barnabášově epištole

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Kněžská teologie, poskytující pravidla pro přístup ke Svatému, byla konfrontována již v době formování kánonu prorockou teologií vyučující proměnu srdce. Po zničení Jeruzalémského chrámu rostly rozdíly mezi Rabínským judaizmem a křesťanstvím v chápání rituálních zákonů. Na jednu stranu rabínský judaizmus precizoval všechny rituální požadavky, stavějíc téměř plot okolo Tóry, na druhou stranu křesťanství zcela rituální zákony opouští a spíše definuje etické zásady. První nekanonický křesťanský autor, který reflektuje rituální zákony, je autor Barnabášovy epištoly, datované ke konci prvního století. Jako první se pokouší o křesťanské přístup k vysvětletní potravinových zákonů, držení Sabatu a významu Chrámu. V souladu s helenistickým judaizmem je jeho přístup alegorický. Nárokuje si nalezení pravého významu těchto zákonů.

  • Název v anglickém jazyce

    Ritual laws in the epistle of Barnabas

  • Popis výsledku anglicky

    Priestly theology, providing the rules for access to the Holy, was challenged already at the stage of forming of canon by the prophetic theology teaching change of heart. After destruction of the Jerusalem temple, there is growing difference between Rabbinic Judaism and Christianity in their understanding of the ritual laws. On one hand the former sharpens and specifies dilligently all the ritual requirements, building so called fence around the Torah, on the other hand the latter completely leaves allthe ritual laws and defines ethical maxims instead. The first extra cannonical Christian writer who reflects the set of ritual laws is the author of the epistle of Barnabas, dating towards the end of the first century. He makes the first Christian attempt to explain food - laws, keeping the Sabbath and meaning of the Temple. In accord with the Hellenistic Judaism, his approach is allegorical. He authoritatively claims to have found the true meaning of these laws.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    AA - Filosofie a náboženství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2012

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Jednota v mnohosti. Zborník z Teologickej konferencie mladých vedeckých pracovníkov

  • ISBN

    978-80-88827-43-6

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    21

  • Strana od-do

    49-69

  • Název nakladatele

    Univerzita Komenského, Evanjelická bohoslovecká fakulta

  • Místo vydání

    Bratislava

  • Místo konání akce

    Bratislava

  • Datum konání akce

    9. 2. 2012

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku