Rituální zákony v Barnabášově epištole
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11270%2F12%3A10134017" target="_blank" >RIV/00216208:11270/12:10134017 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Rituální zákony v Barnabášově epištole
Popis výsledku v původním jazyce
Kněžská teologie, poskytující pravidla pro přístup ke Svatému, byla konfrontována již v době formování kánonu prorockou teologií vyučující proměnu srdce. Po zničení Jeruzalémského chrámu rostly rozdíly mezi Rabínským judaizmem a křesťanstvím v chápání rituálních zákonů. Na jednu stranu rabínský judaizmus precizoval všechny rituální požadavky, stavějíc téměř plot okolo Tóry, na druhou stranu křesťanství zcela rituální zákony opouští a spíše definuje etické zásady. První nekanonický křesťanský autor, který reflektuje rituální zákony, je autor Barnabášovy epištoly, datované ke konci prvního století. Jako první se pokouší o křesťanské přístup k vysvětletní potravinových zákonů, držení Sabatu a významu Chrámu. V souladu s helenistickým judaizmem je jeho přístup alegorický. Nárokuje si nalezení pravého významu těchto zákonů.
Název v anglickém jazyce
Ritual laws in the epistle of Barnabas
Popis výsledku anglicky
Priestly theology, providing the rules for access to the Holy, was challenged already at the stage of forming of canon by the prophetic theology teaching change of heart. After destruction of the Jerusalem temple, there is growing difference between Rabbinic Judaism and Christianity in their understanding of the ritual laws. On one hand the former sharpens and specifies dilligently all the ritual requirements, building so called fence around the Torah, on the other hand the latter completely leaves allthe ritual laws and defines ethical maxims instead. The first extra cannonical Christian writer who reflects the set of ritual laws is the author of the epistle of Barnabas, dating towards the end of the first century. He makes the first Christian attempt to explain food - laws, keeping the Sabbath and meaning of the Temple. In accord with the Hellenistic Judaism, his approach is allegorical. He authoritatively claims to have found the true meaning of these laws.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Jednota v mnohosti. Zborník z Teologickej konferencie mladých vedeckých pracovníkov
ISBN
978-80-88827-43-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
49-69
Název nakladatele
Univerzita Komenského, Evanjelická bohoslovecká fakulta
Místo vydání
Bratislava
Místo konání akce
Bratislava
Datum konání akce
9. 2. 2012
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—