Člověk v čase
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11270%2F21%3A10428567" target="_blank" >RIV/00216208:11270/21:10428567 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Člověk v čase
Popis výsledku v původním jazyce
Pohled na člověka jako eschatologického tvora otevírá nejprve rozpor mezi Božím věčným záměrem s člověkem, který biblické podání vyjadřuje různými obrazy Božího království, a realitou jeho konečnosti a odcizení od Boha, která se nejvýrazněji manifestuje ve smrti. Eschatologická antropologie proto musí začít křesťanskou thanatologií, která postihuje všechny teologické dimenze umírání a smrti (1. kap.). Napětí mezi lidskou konečností a zaslíbením věčného života bylo v křesťanské tradici po dlouhá staletí vyjadřováno pomocí představy nesmrtelné duše, navazující na starší filosofické tradice. Bude nutné zkoumat, nakolik je tato myšlenka stále ještě nosná jednak s ohledem na teologickou kritiku, jíž prošla v posledním století, jednak v kontextu dnešního pohledu na člověka. Ukáže-li se polarita mezi duší a tělem jako trvalá součást křesťanské antropologie, neobejdeme se bez teologické reinterpretace obou těchto klíčových antropologických pojmů (2. kap.). V lidské touze po naplnění vlastního života přes hranici smrti se kromě vědomí vlastní fragmentárnosti i viny ohlašuje také sobectví a snaha o sebeprosazení na úkor bližních. Křesťanská eschatologie se má vystavit filosofické kritice a sama pečlivě odkrývat, nakolik se orientuje na zaslíbení přicházejícího Božího království a nakolik sama upadá do spekulací, vedených v lepším případě zbožnou fantazií, v horším případě snahou církevních autorit manipulovat věřící (3. kap.). Antropologie v eschatologické perspektivě konečně musí prokázat, že křesťanská naděje se nezaměřuje pouze na posmrtnou blaženost (často navíc zindividualizovanou do podoby "spásy duše"), ale má co říci také k přítomnému života člověka a jeho vztahům. V minulém století se křesťanské eschatologii podařilo rozvinou svůj společensko-kritický potenciál, ale stále zbývá vyjasnit otázku, v jakém vztahu je transcendentní naděje překračující smrt k jejímu přítomnostnímu rozměru (4. kap.).
Název v anglickém jazyce
Human Being in Time
Popis výsledku anglicky
The human being realizes its existence in time consciously, unlike other beings. However, with this limitation it does not reconcile and longs for life after death. The Christian answer is the belief that human death is not the end of life. The view of a historian and theologian on man allows us to include both perspectives of historicity of human being, both earthly and eschatological. While the historian reflects the specific forms of human existence in history, depending on the available sources, the theologian in his view also includes a perspective based on Christian hope of completion of this existence. The different approaches are explained in the introductory chapter and then illustrated on selected aspects: moving to promise, relationship between body and soul, death and the kingdom of God.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60303 - Theology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Kdo je člověk? Teologická antropologie ekumenicky
ISBN
978-80-246-4779-1
Počet stran výsledku
24
Strana od-do
268-291
Počet stran knihy
344
Název nakladatele
Karolinum
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—