Souboj vůle s náklonností: teologické pozadí Kantovy antropologie v "Kritice čistého rozumu"
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11270%2F24%3A10491848" target="_blank" >RIV/00216208:11270/24:10491848 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=4z4Y_lBSlP" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=4z4Y_lBSlP</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.46854/fc.2024.4r.597" target="_blank" >10.46854/fc.2024.4r.597</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Souboj vůle s náklonností: teologické pozadí Kantovy antropologie v "Kritice čistého rozumu"
Popis výsledku v původním jazyce
Kant ve své praktické filosofii odkrývá principy etiky, které jsou založené v čistém rozumu, a jsou tedy nezávislé jak na empirické antropologii, tak na teologii. Přesto lze tvrdit, že jeho úvahy o povaze mravnosti jsou podmíněny pojetím člověka, které zformovala křesťanská teologie, a to zejména v luterské tradici.V tomto článku chce autorka ukázat, že toto teologické pozadí není přítomné pouze ve spise Náboženství v hranicích čistého rozumu, který představuje Kantův racionální výklad základních křesťanských theologumen, nýbrž že Kant z něho vychází i v Kritice praktického rozumu a ve své praktické filosofii vůbec. Proto také ani koncept radikálního zla, který představuje Kantovu interpretaci učení o dědičném hříchu, ani koncept "revoluce v smýšlení", který je výkladem teologického pojmu milosti, jak je Kant rozvíjí ve svém spise o náboženství, nemohou být chápány jako popření dosavadních principů Kantovy praktické filosofie. Jde naopak o jejich domyšlení a zvýslovnění jejich implicitního teologického pozadí (což je však současně nepřipravuje o jejich filosofickou přesvědčivost).
Název v anglickém jazyce
The Struggle between Will and Affection: The Theological Background of Kant's Anthropology in the "Critique of Practical Reason"
Popis výsledku anglicky
In his practical philosophy, Kant reveals the principles of ethics that are based on pure reason and are therefore independent of both empirical anthropology and theology. Nevertheless, it can be argued that his reflections on the nature of morality are conditioned by the concept of humanity as it was shaped by Christian theology, especially in the Lutheran tradition. In this article, the author wants to show that this theological background is not only present in the work Religion within the Boundaries of Mere Reason, which offers Kant's rational interpretation of the basic Christian theologoumena, but that Kant also builds on it in the Critique of Practical Reason and in his practical philosophy in general. Consequently, neither the concept of radical evil, which represents Kant's interpretation of the doctrine of original sin, nor the concept of a "revolution in the disposition of the human being," which is an interpretation of the theological concept of grace, can be understood as a denial of the principles of Kant's practical philosophy. On the contrary, by elaborating both concepts, Kant makes explicit the implicit theological background of these principles, which does not deprive them, nevertheless, of their philosophical persuasiveness.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60303 - Theology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Filosofický časopis
ISSN
0015-1831
e-ISSN
2570-9232
Svazek periodika
72
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
579-595
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85218742260