Proměna rabínského vzdělání v období sekularizace
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11280%2F13%3A10209967" target="_blank" >RIV/00216208:11280/13:10209967 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Proměna rabínského vzdělání v období sekularizace
Popis výsledku v původním jazyce
V této studii se autor zaměřuje na stav židovského vzdělávání v 18. století a na jeho následný vývoj ve 19. století. Ukazuje, nakolik měla na tuto proměnu vliv sekularizace, myšlenky osvícenství a požadavky tehdejší doby. V první části je popisována školní docházka židovského mládence na prvním stupni v tzv. chederech a také na stupni druhém v tzv. ješivách. Autor hovoří o kritice, kterou byly tyto způsoby vzdělávání očerňovány a také o změnách, kterými prošly. Během 19. století byly zakládány první moderní židovské teologické semináře. Studie představuje především dva z nich: seminář ve Vratislavi a seminář v Budapešti. Ve druhé části příspěvku pojednává autor o životě a dílu rabína Zachariáše Frankla z Prahy. Jsou popsána jeho studia, působení na rabínských postech a jeho koncepce pozitivně-historického judaismu. Třetí část je věnována vzdělání a cestám rabína Leopolda Löwa z Černé Hory na Moravě. Autor hovoří o jeho účasti na emancipaci maďarského judaismu a o jeho účasti na Maďarsk
Název v anglickém jazyce
The Shift of Rabbinic Education in the Time of Secularization
Popis výsledku anglicky
In this study the author focuses on the state of Jewish education in the 18th century and its subsequent development in the 19th century. He shows how secularization and the Enlightenment affected its transformation. The first part of the study describesthe education of young Jewish males in the heder and also in the yeshivas. The author talks about the criticism which these ways of learning have obtained and also about the changes they have undergone. First modern Jewish theological seminaries were established during the 19th century. The study presents especially two of them: the Breslau seminary and the Budapest seminary. In the second part of the paper the author discusses the life and work of Rabbi Zacharias Frankl from Prague. His studies, rabbinic offices and his concept of positive-historical Judaism are described. The third part is dedicated to education and journeys of Rabbi Leopold Löw from Černá Hora in Moravia. The author writes about his share in the emancipation of Hung
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Theologická revue
ISSN
1211-7617
e-ISSN
—
Svazek periodika
84
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
380-394
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—