Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Meze sekularismu v teologické reflexi Karla Heima

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11280%2F14%3A10286966" target="_blank" >RIV/00216208:11280/14:10286966 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Meze sekularismu v teologické reflexi Karla Heima

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Karl Heim (1974-1958) byl patrně prvním teologem, který definoval sekularismus jako nové kvazi-náboženské hnutí a učinil jej předmětem misijních studií. Sekularismus podle něj úzce souvisí s nepřekročitelnou propastí mezi Bohem a člověkem, a jeho podstatu lze spatřovat v pokusu o překročení této propasti. Jde o výsledek lidského úsilí propůjčit světskému bytí kvalitu Boží věčnosti. Sekularismus má podle Heima démonický charakter, neboť je založen v sebezbožštění a sebeuctívání. Nezřetelnost náboženskýchrysů vyplývá z balancování mezi popíráním Boha a identifikací s božským, mezi materialismem a panteismem. Sekularismus není podle Heima novým fenoménem v politických a kulturních dějinách člověka a není výsledkem rozvoje přírodních věd a technické industrializace. Vědy a technologie pouze urychlují jeho šíření, neboť jich využívá k vychvalování budoucí neomezenosti lidských schopností. Sebezbožšťující tendence sekularismu jsou nebezpečné a omezující i pro přírodní vědy. Mýtická schopnos

  • Název v anglickém jazyce

    The Limits of Secularism in a Theological Reflection of Karl Heim

  • Popis výsledku anglicky

    Karl Heim (1974-1958) was probably the first theologian who defined secularism as a new quasi-religious movement and made it a subject of mission studies. According to him is the secularism closely related to an impassable gap between God and man and itsessence can be seen in an attempt to cross that gap. This is the result of the human efforts to grand to secular being a quality of God's eternity. According to Heim the secularism has the demonic character since it is based on self-divinization and self-worshipping. Indistinctness of its religious features arises from its balancing act between negation of God and identification with the divine, between materialism and pantheism. Neither is the secularism a new phenomenon in a political and a culturalhistory of man according to Heim, nor is it the result of development of natural sciences and technical industrialization. The sciences and technology can only accelerate its spreading because the secularism takes advantage of them for an

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AA - Filosofie a náboženství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Theologická revue

  • ISSN

    1211-7617

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    85

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    326-338

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus