FRANCOUZSKÝ STÁT, NÁBOŽENSTVÍ A ŠKOLA
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11280%2F19%3A10401761" target="_blank" >RIV/00216208:11280/19:10401761 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://htf.cuni.cz/HTF-540-version1-thr_3_19_final.pdf" target="_blank" >https://htf.cuni.cz/HTF-540-version1-thr_3_19_final.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
FRANCOUZSKÝ STÁT, NÁBOŽENSTVÍ A ŠKOLA
Popis výsledku v původním jazyce
Francie je demokratický, sociální a sekulární stát, kde jsou kostely přísně odděleny od státu od roku 1905. Není tam žádné státní náboženství. V současné době nemá Francie žádné oficiální statistiky, které by porovnala počty jednotlivých církví, neboť veřejné instituce nemají dovoleno shromažďovat informace o této povaze. Existují však různé průzkumy, které se provádějí na reprezentativním vzorku respondentů. Mnohé studie naznačují, že významným rysem vývoje francouzské společnosti ve 20. století je ztráta vlivu náboženství. Od druhé světové války se počet věřících neustále snižuje. Historie laicity ve Francii začala francouzskou revolucí a je složitá a plná polemik. Sociální procesy, které se vztahují k sekularismu, měly i nadále svůj odraz ve vzdělání. Pro dnešní školy je obzvlášť důležitý zákon z roku 1959. Prostřednictvím smluv se státem, ve kterém souhlasí s tím, že přijmou všechny děti bez rozlišování, a aby respektovaly školní osnovy veřejných škol, umožnilo soukromým školám získat záruku veřejného financování a zároveň uznat jejich "vlastní specifičnost".
Název v anglickém jazyce
The French State, Religion and School
Popis výsledku anglicky
France is a democratic, social and secular state where churches have been strictly separated from the state since 1905. There is no state religion there. Currently, France has no official statistics to compare the numbers of members of individual churches, since the public institutions are not allowed to collect information of this nature. However, there are various surveys that are made on a representative sample of respondents. Many studies indicate that a significant feature of the development of the French society in the 20th century is the loss of the influence of religion. Since the Second World War, the number of practising believers has been constantly decreasing. The history of laicity in France began with the French Revolution and is complicated and full of controversy. The social processes related to secularism had, and still also have their reflection in education. For today's schools, the law from the year 1959 is particularly important. Through contracts with the state, in which they agree to accept all children without distinction and to respect the public school curriculum, it allowed private schools to receive a guarantee of public funding, while recognizing their "own specificity". Another important document modifying the approach to religion in public schools is the Debray report from the year 2002, which introduced the teaching of religious facts into some subjects in order to understand culture and the past and current development.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Theologická revue
ISSN
1211-7617
e-ISSN
—
Svazek periodika
90
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
239-256
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—