K hermeneutickému pojetí existenciálního smyslu umění u Jana Patočky
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11280%2F21%3A10458214" target="_blank" >RIV/00216208:11280/21:10458214 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
K hermeneutickému pojetí existenciálního smyslu umění u Jana Patočky
Popis výsledku v původním jazyce
Studie je věnována Patočkově filosofii umění, a jeho kritice Hegelovy metafyzické koncepce umění. V první části se autor věnuje Patočkově interpretaci rané fáze Hegelovy koncepce, v níž umění mělo "budoucnostní" charakter a "oživující" smysl a následně ji konfrontuje s jeho zralou koncepcí zasazující Hegelovu estetiku do jeho filosofického systému, v níž umění získává "minulostní" význam. V další části se autor zaměřuje na Patočkovu vlastní originální filosofickou koncepci umění, v níž je smysl umění interpretován z hlediska Heideggerovy fenomenologicko- hermeneutické koncepce času a časovosti. V závěru studie autor ukazuje, jak Patočkova radikální reinterpretace Hegelova pojetí umění umožnila rozvinout jeho vlastní originální a autentickou filosofii umění, která využívá hermeneutický "podtext" skrytý v Hegelových úvahách a úzce souvisí se základním fenomenologickým motivem času a časovosti jako veličin umožňujících zjevování pravdy bytí. Autor zdůrazňuje, že Patočka originálním způsobem ukázal, že umění je výrazem "hry zjevování" pravdy bytí a s tím i spolupatřičnosti člověka a světa.
Název v anglickém jazyce
On the Hermeneutical Concept of the Existential Meaning of Art in Jan Patočka
Popis výsledku anglicky
The study examines Patočkas philosophical concept of art and his critical account of Hegel's metaphysical concept of art. In the first part of the study the author examines Patočkas interpretation of Hegels early concept of art, in which art had so called "futurist" nature and then it is compared with Hegel's mature concept of art where art recieved so called "foregone" nature. In the following part of the study there is examined Patočka's own original concept of art and its internal relation to Heidegger's hermeneutical account of time and being. In conclution, the author emphasises that Patočkas concept of art as the fenomenological process of revelation of truht of being shows that the fundamental hermeneutical essence of art is to reveal the fenomenon of the "game of manifestation of the truth of being" and to deepen the mutual relations between man and world.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Patočka v kontextech: inspirace a polemika
ISBN
978-80-7465-524-1
Počet stran výsledku
23
Strana od-do
143-165
Počet stran knihy
279
Název nakladatele
Pavel Mervart
Místo vydání
Červený Kostelec
Kód UT WoS kapitoly
—