Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

3D Modeling of an NATM Tunnel in High K0 Clay Using Two Different Constitutive Models

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F09%3A00014330" target="_blank" >RIV/00216208:11310/09:00014330 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    3D Modeling of an NATM Tunnel in High K0 Clay Using Two Different Constitutive Models

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This paper studies the accuracy of the three-dimensional ?nite-element predictions of a displacement ?eld induced by tunneling using new Austrian tunneling method NATM in stiff clays with high K0 conditions. The studies are applied to the Heathrow express trial tunnel. Two different constitutive models are used to represent London Clay, namely a hypoplastic model for clays and the modi?ed Cam-clay MCC model. Good quality laboratory data are used for parameter calibration and accurate ?eld measurements are used to initialize K0 and void ratio. The hypoplastic model gives better predictions than the MCC model with satisfactory estimate for the displacement magnitude and slightly overestimated width of the surface settlement trough. Parametric studies demonstrate the in?uence of variation of the predicted soil behavior in the very-small-strain to large-strain range and the in?uence of the time dependency of the shotcrete lining behavior.

  • Název v anglickém jazyce

    3D Modeling of an NATM Tunnel in High K0 Clay Using Two Different Constitutive Models

  • Popis výsledku anglicky

    This paper studies the accuracy of the three-dimensional ?nite-element predictions of a displacement ?eld induced by tunneling using new Austrian tunneling method NATM in stiff clays with high K0 conditions. The studies are applied to the Heathrow express trial tunnel. Two different constitutive models are used to represent London Clay, namely a hypoplastic model for clays and the modi?ed Cam-clay MCC model. Good quality laboratory data are used for parameter calibration and accurate ?eld measurements are used to initialize K0 and void ratio. The hypoplastic model gives better predictions than the MCC model with satisfactory estimate for the displacement magnitude and slightly overestimated width of the surface settlement trough. Parametric studies demonstrate the in?uence of variation of the predicted soil behavior in the very-small-strain to large-strain range and the in?uence of the time dependency of the shotcrete lining behavior.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    JM - Inženýrské stavitelství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2009

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    JOURNAL OF GEOTECHNICAL AND GEOENVIRONMENTAL ENGINEERING

  • ISSN

    1090-0241

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    135

  • Číslo periodika v rámci svazku

    9

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

  • Kód UT WoS článku

    000269061400015

  • EID výsledku v databázi Scopus